Jump to content

Rfilestigning i Sauer 202 Outback???


ronla

Recommended Posts

Hei og takk for svar!

Riflestigning 1:14 tilsier vel at en skal være litt forsiktig med kapping??

Forstår jeg det riktig betyr 1:14" at prosjektilet oppnår en rotasjon rundt sin egen akse pr. 35,6 cm pipe.

Med min pipe på 56 cm burde det bli 1,573 rotasjoner i pipa.

For en novise høres det ut som om det da er risikabelt å kappe særlig mye av pipa.

En tildligere kommentar gitt i denne strengen antydet at en Blaser i 9.3x62 var kuttet til ca 47cm, men den har kanskje en annen stigning enn Sauer 202??

Link to comment
Share on other sites

Blaser har også 1:14". Løpslengde har ingenting med stabilisering å gjøre. Stabiliseringen er avhengig av spinnhastigheten, som er riflestigning ganget med utgangshastighet (selvsagt med enhetene tilpasset hverandre). Får du hastighet nok i valgt løpslengde (som er avhengig av ladningen din), så får du også stabilisering. Jo lenger kulen er i forhold til diameter, jo høyere spinnhastighet trenger den for stabil flukt.

Link to comment
Share on other sites

Takket være dere tror jeg at jeg begynner å se sammenhengene.

Dersom jeg kapper pipa fra 56 til 47 cm taper jeg 27m/s i hastighet. Ladedata for Barnes TSX 250gr viser at den i 9.3x62 kan lades til 803m/s i 61 cm pipe, det skulle bety en hastighet på ca 760 m/s i 47 cm pipe.

For å ha noe margin og opprettholde mest mulig av balansen i rifla er det fristene å kappe den fra 56 til 50 cm i kombinasjon med en Hausken Kompakt demper som bygger 6,7cm foran munningen og veier 273 gram(eller andre dempere dere vil anbefale).

 

Høres dette ut som ett fornuftig resonnement eller er det noen logiske brister?

 

PS! Vil demperen bidra til å stabilisere prosjektilet ytteligere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...