Jump to content

Kjøp av kikkert og/eller kikkertsikte fra USA?


Cantona7

Recommended Posts

Hva kan dere si om fordeler og ulemper ved å kjøpe div stæsj fra USA? Har sett på e-bay at det er meget mulig å gjøre gode kjøp... Vet noen hvilke regler som gjelder og evt hva som må betales inn til Norge?

 

feks en vare kjøpt i USA tilsvarende kr 10.000. Hva vil da totalsummen bli for dette i postkassa mi?

 

Vil det bli mye "unødig styr" å kjøpe feks en håndkikkert og et kikkertsikte via e-bay? Noen som har tråkket opp denne løypa før og kan gi meg en solid og fornuftig fremgangsmåte?

 

Et siste spm: vil det være verdt det - både økonomisk og "administrativt" :D

Link to comment
Share on other sites

Kan på det sterkeste anbefale 4scopes.com jeg er en kløne på nettkjøp og hadde lite peiling på optikk da jeg kjøpte sikte derifra.

siktet med montasjer kom på 6600 inkl moms og frakt, norsk pris ca 11000

Bra service gode råd og rask levering

Moms og frakt er dete eneste som kommer i tilegg. jeg har kjøpt mye fra ebay men 4scopes ble ca 1000kr billigere

Link to comment
Share on other sites

Du må betale norsk mva ved kjøp fra utlandet, dvs. +25% i påslag på prisen inkl. frakt. Du må altså betale mva av frakt også. Kjøper du fra Tyskland får du eks. fratrekk for "tysk mva". Dette er for tiden 19%, og trekkes da fra prisen for du legger til norsk mva. Fra USA er det derimot ikke noe slik å trekke fra, så dette må man sjekke før man begynner å regne på om det lønner seg eller ikke.

 

Hvis varen du kjøper er toll-pliktig, må du betale toll også. Kjenner ikke til om det er toll på optikk, men som eksempel er det toll på klær. Tollsatsene varierer fra produkt til produkt, og man finner oversikt på http://www.toll.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank.

 

Ved innførsel til Norge må du også betale for fortolling, uansett om varen er tollpliktig eller ikke. Dvs. du må betale for "papirarbeidet". De ulike altørene/transportørene kan ha litt ulike satser (Posten, DHL, FedEx, TnT etc). Er du vrang, kan du velge å gjøre dette selv, men da skal du vite hva du driver med - det koster ofte mer enn det smaker.

 

Les og bli vis: http://www.toll.no/templates_TAD/Subjec ... anguage=no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Så grovt sett blir prisen fra USA da som følger:

  • Ta oppgitt pris for varen i $
  • Legg til frakt i $
  • Regn om dette til norske kroner. NB! Det kan være forskjell i den valutakursen som står oppgitt i div. valutakalkulatorer og det din bank/PayPal etc. tar for selve betalingen. I praksis betyr det at det koster deg litt mer enn det du tror.
  • Legg til 25% norsk mva på denne prisen
  • Legg til tollbehandlingsavgift, hos Posten tror jeg denne p.t. er på kr 227,- hvis det gjelder import av ikke tollpliktig innhold.
  • Summer de tre siste pkt., (og legg til evt. administrasjonsgebyr?) og du har en kostnad du kan sammenlikne med norske priser

 

Så må du selvsagt vurdere hva du ønsker å betale for å ha muligheten til norsk service og reklamasjon lett tilgjengelig - det er tross alt litt mer herk å måtte sende til USA i slike tilfeller. Det er jo noe å tenke på at dette ofte er kostbare produkter med lang garanti :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...