Jump to content

Da har det skjedd - første skadeskyting, kan kjøttet brukes.


korporal

Recommended Posts

Jeg har ikke sett så mange historier om skadeskyting her på kammeret. Har følelsen av at det kanskje er litt tabu og snakke om sine tabber...

 

Her er iallefall min historie:

 

Jeg satt på "ventepost" på et jorde som er ca. 1000x400 meter. Jeg plasserte meg på det høyeste punktet som er i enden av jordene. Etter en stund fikk jeg øye på en bukk ca. 450-500m lengre ned på jordet. Bukken reagerte ikke på lokk så jeg bestemte meg for og forflytte meg nærmere. Jeg tok bilen rundet jordet og snek meg innpå fra andre siden. Jeg fikk hjelp fra ei lita elv som kamuflerte de lydene jeg laget som kunne avslørt meg.

 

Jeg kom innpå 160m, målt med laser. Det lå noen høyballer på en liten høyde som ble fint anlegg. Jeg kjenne våpenet og ammoen som jeg selv lader godt (.308 130grsTTSX) Så skudd fra denne avstanden med så godt anlegg ser jeg på som safe. På 160m faller kula 60mm. Bukken stod rolig og beitet, jeg kompanserte for avstanden og skuddet falt. Jeg hørte plasket fra kula som traff kjøtt. Bukken ga ingen klar skuddreaksjon men tok av som en jetjager inn i skogen. Jeg syntes jeg så at bukken var noe "medtatt" i løpingen og var sikker på treff.

Avstanden fra skuddplassen til der bukken gikk inn i skogen er ca250m. Jeg gikk for og markere skuddplassen og ble bekymret da jeg ikke så dyret ligge på jordet. Det er overraskende vanskelig og finne igjen skuddplassen på den avstanden på et jorde der det ikke finnes referansepunkter. Jeg ringte ettersøkshund og vi ventet litt over en time før vi satte i gang.

 

Vi fant umiddelbart blodspor i dråpeform på bakken og noen dammer innimellom som vi konkluderte med at var opphostet blod da vi kom inn i skogen. Hunden gikk på blodsporet i ca 900m. Da vi kom til innløpet av en elv til et lite tjern sluttet blodsporet på en liten grusbanke midt i elva. Vi jobbet en god stund rundt i området, men uten resultat.

Vi måtte gi oss pga. mørket. Dyret hadde blødd så mye at vi var sikre på at det lå dødt i nærheten. Søket i dag tidlig ga heller ikke resultat. Jeg bestemte meg for og reise tilbake etter jobb i dag for og finkjemme området en gang til. Da jeg var i ferd meg og gi opp fikk jeg til min store forundring øye på bukken flytende i vannkanten tjernet. Bukken har da sikkert dødd når den forskte krysse den grunne elva og blitt med strømmen og ut i tjernet.

 

Inngangshullet bekreftet min teori om avtreksfeil. Jeg hadde truffet altfor langt frem, i riktig høyde riktignok men helt fremmerst. Så langt frem at inngangshullet og utgangshullet var samme hullet. Obduksjonen viste at kula hadde sendt fragmenter av brystbenet inn i den ene lungen.

 

Dyret var uskadet på innsiden og ikke spesiellt oppblåst. Magesekken var litt oppblåst men like hel. Det luktet heller ikke av dyret når jeg åpnet det opp. Jeg må innrømme at det var en spessiell opplevelse og vomme ut et dyr som var stivt og kaldt. Kan nevne at brysthulen var fylt med vann. Jeg tok det med hjem og flådde det og hengte det opp for og senre forhøre meg litt om kjøttet kan brukes. Dyret har ligget i vannet i ca 20timer.

 

Noen som har litt mere peiling på kjøttkvalitet en meg som kan uttale seg?

Link to comment
Share on other sites

Mattilsynet har gitt meg svar på liknande tilfelle.

 

Slakt og heng opp som vanleg. Lukt på kjøtet dei første dagane. Uheldig bakterievekst gir tydeleg dårleg lukt.

 

Steik eller kok ein prøvebit. Lukta blir tydeleg då.

 

Aversjon mot å eta slikt kjøt er oftast psykisk. Men er du i tvil, så kasser det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...