Jump to content

Akita Inu


Steve

Recommended Posts

Har noe erfaring med rasen, har hadd både Akita Inu og Amerikansk Akita, eier nå den fjerde i rekken.

Har prøvd meg både på blodspor og bandhund.

Hva er det du lurer på, hvis ikke jeg vet så mener jeg å huske at det er noen her inne på forumet som hadde kjennskap til rasen.

 

mvh

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Lurer og lurer...

 

Jeg har jo lest litt på http://www.akita.no/ og fått noen svar der.

 

Men hvordan er akitaen som hverdagshund, er det en "enmannshund" eller en familiehund?

Jeg har hatt en border collie i mange år og den var en fryd å ha i hus, man kunne la den være alene hjemme og man kunne ha den med seg i bilen uten problemer. Jeg brukte den til gjeting og jakt, og som turkammerat. Men alderen innhentet den for en tid tilbake. Eneste problemet med den var at den markerte voldsomt med bjeffing når det kom noe på gårdsplassen (biler, folk, rev osv).

 

Nå lurer jeg på en ny "turkammerat"..

 

I og med at jeg ikke har sau lenger så er ikke en gjeterhund så aktuelt. Men jeg er mye på fjellet både på jobb og fritid. Og kunne tenke meg en solid hund som sporhund til jakt og ettersøk generelt. Kanskje også sporing på rovvilt.

Og så fisker jeg mye på isen og kunne jo godt tenke meg en trekkhund til pulken!

 

Hvordan er akitaen som jakthund? Nå tenker jeg mest på spor/bandhund.

 

Er rasen så rolig og avbalansert som jeg har fått inntrykk av?

 

Tar de ting lett? Border collien var ekstremt lettlært (men sta).

 

Hvordan oppleves Akitaen når man møter andre (voksne/barn/hunder/katter)?

 

Ja det hadde vært greit å høre andres erfaringer med rasen, ikke bare det man leser på klubbsidene..

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har ei Akita (japansk type) tispe som nå er 7 år. Dette er min første Akita men jeg har vært interisert i rasen i mange år før jeg fikk min første Akita.

Jeg har også en gammel Border collie som vi fikk som omplaserings hund.

Det første jeg vil si er at disse rasene ikke kan sammenlignes og overgangen til Akita fra BC kan bli stor.

 

Du finner my info om Akita på klubbens hjemmeside og der er også noen artikler om Akiten som jakthund der og en veldig fin artikkel om innføring i blodspor finnes også.

 

Akitaen som jakthund vet jeg ikke så mye om, da jeg ikke jakter (ennå :winke1: ). Men vet at den brukes av enkelte som band hund på elgjakt og kan brukes som jakthund på storfuggel.

 

Mange Akitaer kan ikke gå løse om sommeren pga sau og rein. Jeg kan ikke ha mi løs på sommeren da jeg ikke føler jeg har god nokk innkalling og hun vil gjerne springe etter sauer. Mange Akitaer kan ha ett stort jaktinstinkt, de var jo opprinnelig i gamle tider i Japan jakthunder.

 

De er lettlærte på sine egne premisser og kan være utrolig sta. Så man må finne det som fungerer som belønning og ikke trene for lenge da de som regel går lei av for mye repitisjoner. Men som sagt veldig lett lært når de selv vil.

 

De blir som regel veldig knyttet til sin flokk og andre hunder og som regel katter innen denne flokken går greit. Mi tispe kan finne på å prøves seg på vår egen katt og andre katter ligger tynt ann om de kommer innen for våres gjerde.

De kan utvikle hundeaggresjon og da gjerne mot samme kjønn, dette trenger ikke å skje men man må være klar over at dette ligger i rasen og derfor starte sosialisering og miljøtrening tidlig, gå gjerne valpekurs og mere kurs senere.

 

Jeg trener blodspor med mi og deltar på viltsporprøver. Jeg startet sent (ho var 5 år) men vi har nå fått viltsporcamp. og ho har flere 1 premier og har flere ganger blitt beste hund på prøver med opp til 22 deltagere.

 

Ho er veldig ivrig på dette og du ser at hele hunden lyser opp når ho ser hva vi skal ut å gjøre.

Kan ikke garantere at alle Akitaer er like ivrig på dette området.

 

Jeg vil si at det lønner seg å sette seg godt inn i rasen for å finne ut om Akita er noe for dere, da det er en rase som muligens ikke vil passer for alle.

 

Om du har mulighet å komme til Dogs 4all på Lillestrøm i nov så vil Akitaklubben ha stand på rasetorget der.

 

Ble langt dette, men bare spør mere så skal jeg prøve å svare.

Link to comment
Share on other sites

Steve ring Halvor Størmer holder til i Narvik han vet eg har benytta Akita og Shiba Inu på jakt.Han var omtalt i ett av jaktbladene i 01-02.Var skjøl i kontakt med han da eg sto for valget på ny hund.Meget hyggelig mann med mye erfaring på raen(e). Lykke til ,det er en flott rase forøvrig. Til supplering så endte eg opp med Jæmt pga samtalen med han.noe som eg ikke har angra ett sekund på i ettertid.

 

Mvh Tommy.T

Link to comment
Share on other sites

Akita inu er en fantastisk rase i de rette hender.

 

Det er definitivt ikke en hund for uerfarne vil jeg påstå; den har mye vokt- og flokkinstinkt i seg og trenger å sosialiseres mye fra valpestadiet for å ikke bli en konflikthund. Det ligger endel hundeaggressivitet i rasen (mot eget kjønn) og den må ha en sterk leder som ikke lar seg vippe av pinnen.

 

Men når det er sagt; "får du til" en akita så har du verdens beste hund :)

 

Jeg har hatt en og en halv (en american akita og en mix av akita/malamute).

Link to comment
Share on other sites

Vil også anbefale å snakke med Halvor ang. Akita som jakt og ettersøkshund da han har mye erfaring.

 

En oppdretter som bruker Akita på elgjakt er Raions Kennel, du finner link på Akita klubbens sider.

 

Som sagt så bør man sette seg godt inn i rasens egenskaper, men om du først har hatt en bra Akita så kan faren for flere komme fort :D

 

De er veldig lojale mot sin egen flokk og nå til dags så er de ikke spesielt reserverte mot fremmede mennesker heller.

Hundeagresjon kan forekomme som sagt, dette bør man ha i bakhode hele tiden og sørge for at valpen ikke får dårlige erfaringer i oppveksten.

 

Mi fungerer veldig bra på blodspor, men har en liten tendens til å ville slå over på ferskspor. Kan noen ganger være litt vanskelig å lese i sporet, men andre ganger så gir ho veldig tydelige signaler.

Men de er jo ikke maskiner så ho har jo endel dårlige dager ho også.

 

Har kun prøvd fersksporprøve en gang, men da støkket vi ei røy og etter dette så var ikke elgsporet så veldig interesant lenger.

Skulle gå opp til ny prøve i høst, men da ble ho syk så dette måtte vi utsette.

 

Så vi har ikke prøvd oss på reelle ettersøk ennå, men har veldig lyst å prøve det til neste år.

 

Vi har dog prøvd ett bruksspor med kløvsko lagt etter mønster som de bruker på denne type prøve og det var veldig spennende. Ho løste oppgaven bra til å aldri ha prøvd denne type spor før :D . Vi deltok på videregående kurs i ettersøk nå i høst og det var veldig lærerikt. Vi gikk brukssporet som demohund og det var gøy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...