Jump to content

Hvilken rifle og kaliber?


Marve Almar

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe rifle til neste sesong, da det muligens er en åpning for å kunne jakte elg. Problemet er at jeg har null peiling på rifler og eventuelt hvilket kaliber som er best, selvom jeg har lest og forstått at det finnes mange forskjellige som egner seg godt. Tenkte også på å bruke rifla til toppjakt på skogsfugl, siden jeg hittil har jaktet etter de fjærkledde, da med hagle. Finnes det rifler som er godt egnet til begge deler, eller er de såpass spesialiserte til sitt formål, at dette ikke lar seg kombinere?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ganske sikker på at du ikke skal jakte storvilt med børsa, ville jeg ha valgt kaliber 223. Billig ammunisjon, lett og fin rekyl som er lett å skyte godt med, god tilgjengelighet på ammunisjon og i det hele tatt et fint nybegynnerkaliber!

Om du tenker å jakte rådyr, hjort, reinsdyr, elg eller større vilt, ville jeg ha gått opp på 6,5x55, eller 308. dette er kaliber som er lovlig på storvilt, men som også fint på småvilt, med riktig valg av ammunisjon!

 

Lykke til med valget, og PS: Det kan lønne seg å bruke søkefunksjonen her på kammeret, da det er utrolig mye interessant lesing her! Det er også flere hundre tråder som tar temaer som disse. Nybegynnertips til kjøp av rifle og optikk.

Link to comment
Share on other sites

Siden dette ligger inne på storviltjakt og du skriver mulig elgjakt. Så vil jeg anbefale 308w eller 30.06 s her er det mye fabrikkpatroner og velge i mellom.

Mye bra på bruktmarkedet og få kjøpt i kikkert bør du legge i litt penger det har du igjenn for. Jeg bruker mest 1,5-6x42 dette er avhengig av hva du skal jakte på

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden, men med rein og hjort som hovedvilt. Jeg kjøpte en Sauer 6,5x55 og er veldig fornøyd med den. Har ikke jaktet elg enda, men alle jeg snakker med sier at de ikke ville hatt problemer med å ta med 6,5'en på elgpost.

 

Hvis du ikke har skutt mye med rifle før, er det viktigste at du får trent mye og blir en god rifleskytter. Det er mye viktigere med gode treff enn grove kuler, og jeg vil påstå at en uerfaren skytter skyter bedre med 6,5 enn f.eks .308 eller 30-06 (..eller med noe i den virkelig grove enden av skalaen). 6,5'en har veldig behagelig rekyl, flat kulebane og et stort utvalg av fabrikkammo til en overkommelig pris. Jeg har også skutt en del med .308, og den har betydelig hardere rekyl selv om ytelsen ikke er så mye mer enn 6,5’en.

 

Med Sauer har du forresten mulighet til å kjøpe deg f.eks et 30-06 løp og enkelt bytte fra 6,5 hvis du finner ut at elg blir det du jakter mest, og gamlekara synes du har for spinkel børse. Hvis du bor på Østlandet bør du ta deg en tur til Magne Landrø i Lillestrøm. Jeg fikk veldig god hjelp der, men de fleste seriøse våpenbutikker vil ha mange nyttige råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...