Jump to content

Hjelp til å finne den rette rifla


Pancamo

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått igjen gleden av jakt og skyting. Jeg har to 30-06 rifler jeg har tatt over etter bestefar. Begge er godt over 30 år gamle, men i perfekt stand, men vil begynne med jaktinga med mitt eget våpen.

 

Det kommer til å gå i storvilt, elg, hjort og rein, men har også ett ønske om å begynne med langdistanseskyting, så om det hadde vært mulig å kombinere dette hadde det vært supert.

 

Kom med tips til pakker, nye eller brukt, alt.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Tikka T3. De har jevnt over godt rykte og er nokså rimelige rifler. Mye "bang for the bucks," bokstavlig talt... :lol:

 

Selve rifla koster 7 - 10 tusen, avhengig av hvilken modell du går for. Resten av pengene bruker du på en fin kikkert og eventuelt en demper. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Marlin XS7 i kal 308 medlyddemper og oppgradert stokk.

Alt dette ink kikkert bør du kunne få for 12-13K

Å med oppgradert stokk mener jeg en boyds stokk som du selv bestiller,såfremst du ikke vil ha syntstokk da.

 

Eller du kan gå for en Howa 1500 Varmint? Om Varmint er å skaffe i kal 308 vet jeg ikke.

Men du kan få denne utgaven for 11500.- uten optikk. Men da me en GRS stokk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt et øye med finn.no etter brukte våpen.

Der kan du gjøre en god handel.

 

Hva er langhold for deg? 600m? 1400m?

 

Det sies at 308 funker fint ut til 800m og 6,5x55 vet jeg funker ut til 1000m.

Til elg så foretrekker mange et grøvre kaliber enn 6,5, men den diskusjonen vil jeg ikke ta så det får bli opp til deg selv.

 

Uansett så blir det en kvasiløsning og et våpen med mulighet for pipeskift er gull verdt.

S&L Classic DL med løp i 6,5x55 til langhold og 9,3x62 elg kan kanskje være et alternativ?

Denne får du NY til 11000,- uten optikk ser jeg. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27843569

Kanskje noen kan komme med førstehåndsinfo om denne skulle være aktuell?

Link to comment
Share on other sites

Viss .308 funker ut til 800m holder det lenge for meg. Viss .308 er bra for elgen og går så langt er det supert. Men vil tro jeg trenger 2 løp? Trenger vel ett tungt løp til langdistanse, og det blir vel tung på reinsjakta?

Hvordan er .308 på ammo? Treningsammo, jakt og til langdistanse (300-800)? Er det mulig å kjøpe slik ammo, eller må jeg lære å lade selv?

 

Kan ikke no særlig om alt dette, så det blir å lære gjennom en klubb.

 

Vil tro det blir bruktrifle, men er jo stas med nytt!

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke to løp.

Hvis du uansett tenker på to løp så ville jeg hatt et kort (45cm + demper) med tynn løpsprofil til jakt og et lengre (60cm+-) med tung løpsprofil til bane.

Kaliber til jakt kan f.eks være 308, 30-06 eller 9,3x62 og til bane 6,5x55.

I disse har du god tilgang til fabrikkammo.

Til jakt vil ikke prisen pr smell spille noen stor rolle, men til trening er nok 6,5 å foretrekke. (evt 22LR så klart)

 

Det fine med et systemvåpen er at du kan utvide med flere kaliber uten at det tar opp plass i jaktvåpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...