Jump to content

VIKTIG vedr A-tec/ andre aludempere


jegern79

Recommended Posts

Til dere som har A-tec alu dempere, her er et tips basert på dyrekjøpt erfaring av min far under høstens elgjakt..

 

Demperen i dette tilfellet er en ctm-4 på ei 47 cm kongsbergpipe i 308.

 

Ila sommeren har han skutt et par jaktfeltstevner med neoprentrekk på demperen. Stevnene har forøvrig resultert i topp-plasseringer.

 

Under innskytingen av 180 grs woodleigh til årets elgjakt kom første tankevekker. Kikkerten ble stilt inn for 0 stilling med jaktladningen og planen var å skyte kun ett skudd (som normalt hvert år) for å bekrefte treffpunkt med woodien.

 

Første skudd ble avfyrt, og vi gikk frem til skiva for å se.

Overraskelsen var stor da skuddet satt 15 cm over tiltenk nullpunk som er 6,5 cm over på 100 m. Dvs at treffet satt 21,5 cm over senter.

Fattern gikk undrende tilbake til standplass, og jeg ble igjen i grava ettersom vi hadde med icom radioer.

Han skjøt nå tre skudd, og disse tre satt i ei samling på 11 mm midt i åtteren (der det skulle sitte) og han falt til ro med at måtte ha gjort en feil på førsteskuddet. Men han mente jo å ha et perfekt avtrekk, og syntes det var veldig rart!

 

Så til elgjakta...

Første dag lokker han til seg en middels okse (8-9 takker)

Oksen stopper lagelig til på 100 meter, og står skrått imot, som de pleier å gjøre i disse situasjonene.

Min far hadde full kontroll på situasjonen og lar skuddet gå.. Elgen snur og jogger uanfektet tilbake inn i tetta igjen. Fattern er helt sikker på at den "fikk det" selv om skuddreaksjon var fraværende. Han har lurhund/bandhund selv, og går bort til skudd plassen for å starte sporingen av den "døde elgen". På skuddplassen finner han MASSE brodd, og den var lang.... Typisk ragg fra ryggen.. Litt blod i sporet i starten, men avtar raskt. Elgen tar i tillegg kursen rett opp berget. Første skadeskyting på 20 år er et faktum for gammern..

Elgen får 2 times ro før ettersøket igangsettes.

Elgen har løpt uten stans over berget, krysser over til nabovaldet etter 7 km, og oppfører seg som en fullstendig frisk elg. Nabolaget overtar da jakten på elgen, men lykkes ikke i å få den på post. Etter å ha jaktet på den hele dagen etter skadeskytingen friskmeldes elgen.

Fattern stikker på skytebana igjen, og tar to kontrollskudd med børsa. Disse sitter også helt perfekt.. Fattern skjønner ingen ting, og med svekket selvtillit gjenopptar han jakta.

 

Sist lørdag kom episode nr 2.

Fatter får se en elg ligge på ei gruppe, og han legger seg så ned og smyger bort til ei tue hvor han får perfekt anlegg. Denne gangen skal ingenting overlates til tilfeldighetene..

Avstanden til elgen er snaue 100 meter.

Gammern ligger i sikte midlene, og venter til han har hvilepuls før han frembringer et par kontaktlokk låter.

Elgen, som er en fin fjorokse reiser seg sakte, tydelig morgentrett opp og stiller seg til med klar breiside.

Skuddet skvises avgårde i beste benchrest stil, men reaksjonen i elgen er identisk med den første elgen han skjøt på. Men igjen er er han sikker på at elgen er riktig truffet.

Han går frem til skuddplassen, og finner nå også STORE mengder lang bust.

Ettersøk ender på samme måte som ved elg nr en..

Fatterns selvtillit kraftig redusert, og han velger å gå resten av helga støkjing uten børse.

 

Da han kommer hjem Søndag kveld demonteres først hele børsa, men alt sitter som det skal.

Deretter demonteres demperen, og her finner han feilen.

Aluminiumen i kulehullene i bafflene har fått ganske kraftige grader pga de varme kruttgassene, og det ligger alluminiumspon i kammer 2-4.

Kulene har mao tatt borti gradene, og treffpunkt har da blitt alt for høyt på de kulene som har sneiet.

De som har sneiet har da ryddet vei for de tre neste, før den 4. igjen sneier..

 

Problemet er derimot veldig lett å unngå.

Før jakta bør alle som jakter med tilsvarende demper file bort alt av grader i hullene mellom bafflene med feks ei motorsagkjedefil. Dette tar ikke mer enn 5 minutter, og er en gardering som er viktig å for å unngå samme hendelser som fattern gjorde.

 

Ps. Jeg tror ganske sikkert at disse gradene bygger seg en del raskere opp ved bruk av neoprentrekk på demperen under treningskyting/ stevner. Vær mao ekstra oppmerksom på dette om du bruker neoprentrekk.

Link to comment
Share on other sites

Vet du om det var kast i løpet på børsa? Jeg fikk min Hausken montert hos Våpenloftet, og fikk en 8mm demper av den grunn at det var kast i mauserløpet (altså bittelitt skjevt), så hvis jeg satte på en cal.30-demper risikerte jeg at kulene tok borti demperen, og jeg ville få ei ubrukelig børse.

 

Kan dette være tilfelle tror du? Var det en cal.30-demper, og hvem har montert demperen?

 

Uansett en skummel opplevelse din far har vært ute for...

 

Edit: For ordens skyld, kast i løpet var visst mye mer vanlig enn man skulle tro, selv helt nye rifler har det, ifølge Lars Gunnar, som gjenget rundt 300 børser i året. Vi var 5 stykk som monterte, 4 av oss hadde kast i løpet og måtte ha 8mm demper.

Link to comment
Share on other sites

Pipa er en kongsberg-blanks som er dreid ned av Elverum tekniske verksted. Håndverksmessig meget høy kvalitet, og fantastisk presisjon. Demperen er en 30 cal demper, montert av Jakt&Friluft

Han har brukt demperen på i tre år uten problemer før nå.

Gradene i hullene i baflene jeg nevnte reduserer diameteren men nesten 0,5-0,7 mm, og da sier det seg selv at kula må ta i demperen en eller annen plass. Det virker som om gradene er størst i underkant, og det er vel logisk at hvis varmen har forårsaket gradene, så har det bygd mest nederst.

 

Etter å ha filt vekk gradene er problemet borte.

Derfor anbefaler jeg alle å inspisere demperen opp mot dette regelmessig, og i vertfall før jaktutøvelse.

Selv har jeg en A-tek Tmm4, og fjerner selvsagt også gradene i demperen regelmessig fremover.

Link to comment
Share on other sites

Vil også nevne at CTM-4 demperen til fattern mildt sagt var vanskelig å demontere. Gjengene i baflene hadde satt seg skikkelig.

Løsningen ble to oljefilteravtrekkere av gummi fra biltema...

 

Et tips for å unngå att gjengene setter seg, er å bruke aluminiumspasta på gjengepartiene i demperen. Bruker det på min egen TMM-4, og den demonteres lett med håndmakt, selv etter mye skyting.

Min alupasta kjøpte jeg på bilteama, og den funker fjell! I tilllegg er den jo greit å ha til hjulboltene på bilen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...