Jump to content

Sauer vs blazer og mauser


ola donk

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut sakoen min til fordel for en av de tre nevnte i overskriften.

Noen som har testet disse enkeltvis eller mot hverandre nylig så ville jeg vært glad viss dere kunne dele noen erfaringer.

Jeeg er klar over at disse 3 er mye smak og behag , men jeg vil ha den riflen som på det jevne gir super presisjon.

Skal kjøpe riflen i 6,5 x 55.

Link to comment
Share on other sites

men jeg vil ha den riflen som på det jevne gir super presisjon

Det gjør de alle, så svaret er fortsatt den du trives best med. For meg ble svaret Blaser R93 Professional, men jeg kan ikke på noen som helst måte si at de andre yter dårligere. Jeg stoler litt mer på kikkertmontasjen til Blaser i forhold til treffpuktforandring ved løpsbytte.

Link to comment
Share on other sites

@Lasse gutten: Har du testet disse riflene opp mot hverandre ? De fleste her inne har nok fått med seg at du har bestemt deg for en Wolverine Jaktmatch, og det er en super rifle. Men det alene betyr ikke nødvendigvis at den er bedre enn de andre.

Jeg har testet flere varianter av Sauer 202, Mauser M03 , Blaser R93 og Blaser R8, og jeg innestår 100% for at det ikke er påtagelig forskjell i presisjon på dem, den er i toppklasse for samtlige.

Link to comment
Share on other sites

@Lasse gutten: Har du testet disse riflene opp mot hverandre ? De fleste her inne har nok fått med seg at du har bestemt deg for en Wolverine Jaktmatch, og det er en super rifle. Men det alene betyr ikke nødvendigvis at den er bedre enn de andre.

Jeg har testet flere varianter av Sauer 202, Mauser M03 , Blaser R93 og Blaser R8, og jeg innestår 100% for at det ikke er påtagelig forskjell i presisjon på dem, den er i toppklasse for samtlige.

 

Sauer 200 str har noe bedre samlinger en 202, men vil si at 202 har en fantastisk samling til å være en jaktrifle :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 str har noe bedre samlinger en 202

Men så er den heller ikke en jaktrifle, og det er strengt tatt ikke Wolverine Jaktmatch heller. Og sammenligner du den med en Blaser LRS-2 eller en Sako TRG eller en hvilken som helst annen UIT Standardrifle (som er en riktigere sammenligning) er jeg ikke så sikker på at den gir bedre samlinger...

Link to comment
Share on other sites

Har en Sako AII i .308W, veldig godt fornøyd med den, liker avtrekket, og kryssmatingen av patroner og sikringen.

Har en Sauer 202 Classic i 6.5x55 med A-tech TMM5, nydelig å skyte med, liker ikke sikringen og savner kryssmating av patroner. Har også 9.3 x62 med A-tech Maxim demper, men ikke fått prøvd det løpet i Saueren ennå.

 

Sauer 202 i 6.5x55, med Zeiss V2.5-10x50 veier 4,2kg og med demper 4.7kg, om vekt er av intresse.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg bytter sakoen er at den slenger et og annet skuddet og det liker jeg dårlig da det kan bli litt lange hold på rein og elgjakta. Dessuten passer stokken meg dårlig for da jeg kaster opp børsa detter liksom hodet utenfor kikerten. Jeg får vel ta en tur innom noen våpenselgere og prøve meg litt fram.

Jeg heller mot sauer eller blazer tenker jeg. Er redd mauser stokken blir litt rett for meg.

Men presisjon er vel like god på den skulle man tro.

Har sett på en outback og den falt i smak. Med plast stokk.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg testet alle disse riflene, men her er min rangering med bakgrunn i hva jeg kunne tenkt meg.

 

*Blaser (En knapp førsteplass)

*Sauer/Schultz & Larsen (ja jeg vet S&L ikke står på listen din, men velger å nevne den likevel)

*Mauser

 

Og min begrunnelse for denne rangeringen er:

Blaser har en stor fordel med rettrekker og sitt pipebyttesystem. Sikringen med oppspenner synes jeg også er rimelig nice. MEN den er fryktelig dyr og om du skal ha flere løp er de også dyre(re) enn til sauer og S&L. Saueren sidestiller jeg med Schultz & Larsen. Jeg eier selv en S&L og har mange ganger testet sauer. Jeg klarer ikke merke noe presisjons eller kvalitetsforskjell på disse to. Eneste er kanskje at slustykkegangen på en S&L er endel tightere og glattere og at S&L'en er hakket rimeligere. Det er vel ikke uten grunn at veldig mange sauer-eiere benytter S&L løp til sin sauer. Så Mauseren. Den er dyr. Jeg synes den er altfor dyr i forhold til avtrekket og sluttstykkegangen. Var å tafset på en senest i går, og ble ikke imponert over noen av disse. Dessuten tiltaler ikke sikringen meg i særlig grad. Men jeg har ikke testet Mauseren med skarp ammo, kun tafset på noen stykker. Så kan hende mine vurderinger ikke stemmer overens med andre som har testet den.

 

Men mitt råd er at du selv går å tafser på disse riflene, og gjør opp din egen mening. Har du f.eks lyst på en mauser, synes jeg du skal gå for en mauser om økonomien din takler det uten å bruke fem år på å spare. Det kan bli fryktelig dyrt å bytte ut en rifle du nettopp har kjøpt fordi du egentlig kunne tenkt deg en annen en.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har selv vurdert mange av disse. Har også hatt en R8, det neste blir antagelig en R93 med KKC stokk. Dette da jeg ikke brukte R8 sitt løse magasin på jakt. Og jeg har også sansen for KKC stokken.

Anbefaler også at du ser på en Strasser. Den jeg prøvde var stillere, hadde lettere gange på sluttstykket og oppspenneren var lettere(Jeg synes Blaser sin oppspenner er en tanke for tung.).

Link to comment
Share on other sites

Har hatt gleden å prøve alle tre, og endte med å kjøpe meg en Sauer 202. Det har jeg ikke angret på. Avtrekket er nydelig (kjøpte med matchavtrekk), presisjonen er knallbra, pipa er lett å bytte og du kan kjøpe en billig DFS-pipe om du skal skyte mye og trenger litt mer vekt foran.

Link to comment
Share on other sites

Pipene på de tre du nevner er produsert på samme sted (Sauer) og alle tre låser sluttstykket i pipa, så at de i de fleste tester og lignende leverer lik presisjon er ikke så rart. Jeg har en M03 og er veldig fornøyd med den og pipebytte systemet fungerer erfaringsmessig 100%. De har alt jeg ønsker meg

- Justerbare åpne sikter

- Solid sadel montasje

- 5 skudds utagbart og låsbart magasin.

- Valgfritt om du vil fylle magasinet når det står i børsa eller når det er løst.

- Oppspenner

- For meg, perfekt stokk

- Låskassa tar alt fra .223 (.222?) til .404 Jefferey

- Belagt pipe som tåler juling og fuktighet uten rust.

- Godt avtrekk.

 

På minus siden er sluttstykke gangen litt treg når børsa er ny, men det blir bedre etter litt bruk og oppspenneren på Blaseren er en bedre løsning. Den er litt tung, så til rensdyrjakt er det kanskje et poeng.

 

Ellers er jo alle tre børsene glimmrende valg og Blaser er den mest fleksible.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...