Jump to content

Gebrüder Merkel Suhl 12/70 s/s - Opplysninger om våpenet?


oyvindpe

Recommended Posts

Jeg besitter en nydelig hagle av typen Gebrüder Merkel Suhl, 12/70, sideligger. Jeg har hatt den i snart 20 år, og den er nettopp nyoverhalt hos børsemaker og fremstår som meget pen.

Børsemaker kunne opplyse om at jeg har et våpen som i dag ville hatt en nypris på et sted rundt 30.000... :shock::shock:

 

Jeg hadde ærlig talt ikke trodd at verdien var så høy, og jeg har fortsatt problemer med å tro det....

 

Jeg har ingen umiddelbare planer om salg, men jeg ønsker å finne litt mer info om våpenet. Noen som vet hvordan jeg kan klare dette? Det er lite informasjon på selve våpenet, annet enn våpennummeret og kaliberet...

 

Ting jeg ønsker å finne ut av:

 

- Årsmodell (våpenet ble kjøpt lite brukt i 1993)

- Bruktpris i dag

- Få verifisert nypris i dag

- Boringer (choker) - Våpenet har ikke utskiftbare choker, men jeg har alltid trodd at det var 1/2 - 3/4 boringer på våpenet. Nå er jeg usikker, for under løpet står det på den ene siden: 1/2 - Jeg mistenker jo naturligvis at dette er 1/2. På den andre siden står det ingenting.

- Muligheten for bruk av stålhagl. Dette henger sevlsagt sammen med hvilke boringer jeg har på våpenet, men har jeg forstått det riktig at med 1/2 eller mindre er det ok med stål? Eller må man få trykktestet løpet hos børsemaker for å være helt sikker?

 

Løpslengden er for øvrig 68 cm. Er det stor forskjell på hvor lange hold man kan skyte på med et løp på 68 cm i forhold til 71 cm?

 

Edit: En liten skrivefeil: Det skal stå 1/4 - 3/4 (Altså trangboringene jeg alltid har gått ut fra at våpenet har)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Årsmodell er et 3 eller 4 sifret nr hvor det første eller de 2 første er måned de 2 siste er år stemplet på løpet.Løpslengde på 68 kontra 71 er uten praktisk betydning. Prisen er helt avhengi av hva kjøpere er villige til å gi. At dette er ei kvalitets hagle er det jo ingen tvil om,men markedet flommer jo over av billige hagler fortiden så det er ikke lett å si noen pris. Vanligste trangboring var 1/2 i høyre løp og 1/1 i venstre. Stål går nok greit i høyre løp.

Link to comment
Share on other sites

Det høres nesten ut som det er ei Suhl 127 du har, det var i sin tid den enkleste modellen av S/S hagler fra den produsenten.

En tråd om denne modellen finner du her : viewtopic.php?f=3&t=32929

 

Til forskjell fra f.eks. Modell 8, som var den første 'fullutstyrte' modellen, har modell 127 f.eks. :

- Ikke greenerbolt (Hvis du ikke vet hva det er, se her: http://www.hallowellco.com/greener_crossbolt.htm" target="_blank)

- Enklere form på baskylen mot kolben (bare en bue, ingen 'krimskrams').

- Ingen fangsikringer på hanene.

 

For meg virker det som om tilpasningene ble gjort noe raskere på denne modellen enn de dyrere. Dvs, skjeftetilpasningen er ofte så som så. Det samme med låseblokka.

 

Hvis det er ei sånn ei du har, kan du nok trygt gå ut fra at den ikke hadde blitt noen storselger med en nypris på 30000 :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er mer i tråd med det jeg har trodd hele tiden. En hagle som jeg idag kanskje kunne får 5000 for på en heldig dag. Den tråden du henviser til synes jeg likevel virker i mest negative laget. Jeg har som sagt hatt hagla i 20 år, og har ALDRI opplevd noen form for problemer, til tross for noe sløvt vedlikehold/pussing. Det er ikke antydning til slark.

 

Jeg skal forske litt mer, men til forskjell fra det som står i tråden, hvor det bare står "Suhl" står det faktisk på min hagle "Gebrüder Merkel Suhl".....

Link to comment
Share on other sites

Slike spørsmål er alltid lettere å svare på hvis du legger inn bilder. Det som er spesielt interessant her er baskylen og stemplinger på undersiden av kammerblokken.

Men for å oppsummere modellutvalget etter hukommelsen:

- Modell 127: Ekstraktor, enkel flammeherdet baskyl uten nevneverdige graveringer

- Modell 8: Ekstraktor, flammeherdet baskyl med varselstifter for spente haner, greener-bolt, uten nevneverdige graveringer

- Modell 47E: Som Modell 8, men med ejektor

- Modell 147E: Som Modell 47E, men med gravert baskyl

 

At den er merket som Gebrüder Merkel tilsier sannsynligvis at den er produsert etter 1989. Før den tid var de vanligvis merket som Sauer eller Simson (Simson vanligvis med polert blank baskyl).

Alle disse er av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden med kanskje litt OT emne.

- Har blitt fortalt at min neste hagle bør være en Gebrüder Merkel fra 50-60 tallet. Er det noen her som kan litt om Historien, kvalitetforskjeller o.s.v. på disse våpnene fra den tiden til idag :?:

- Og hvorfor akkurat en anbefaling fra denne tidsepoken ift nyere våpen :?:

Link to comment
Share on other sites

Merkel. Kan det skrives utrolig mye om. Grunnen til at 50-60 tallet nevnes er at da var det fortsatt børsemakere fra før krigen som fortsatt jobbet med produksjon dette var arbeidere som uten tvil visst hva de drev med.

Tror vel ikke at kvaliteten ble så mye dårligere etterpå heller,hadde selv en 147E fra 85 ikke noe å utsette på den heller.

Har nå 3 stk 53,55 og 69 DDR alle.Har også en S&S BDR fra 56 mener bestemt at disse nyprodusert i dag hadde havne på 30 laken eller mer.

Link to comment
Share on other sites

Merkel. Kan det skrives utrolig mye om. Grunnen til at 50-60 tallet nevnes er at da var det fortsatt børsemakere fra før krigen som fortsatt jobbet med produksjon dette var arbeidere som uten tvil visst hva de drev med.

 

Ok. Noen som vet om det finnes en side på nettet der de forskjellige modellene er representert, evt. en bra bok om temaet (søkt og ikke funnet).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Merkel 60E med sidelåser, jaktgravyre, engelsk skjefte. Det er harebørsa mi, og jeg liker den godt. Eneste er rustproblemet. Liker seg dårlig i fuktig vær. Leveres inn til børsemaker annet hvert år for full overhaling. Den er en ca 10-12 år gammel, jeg kommer neppe til å kvitte meg med den noen gang, men hva kan verdien på en sånn være mon tro?

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Merkel 60E er vel steget over 40E dette er for nytt for meg. Ser at 60E har klare likheter med 447 som gikk løs på rundt 100 store i sin tid. En plass mellom 30-60 tusen er vel ikke for mye forlangt for et fint ex. Bare en passer på så er ikke rusten noe uoverkommelig problem.

Link to comment
Share on other sites

40E har vel bare sideplater og ikke sidelåser hvis jeg husker riktig. Mener jeg betalte et sted i overkant av 35k for min 60E for 11-12 år siden.

Holder rusten greit unna, men jeg åpner ikke sidelåser selv, derfor innlevering og full overhaling annen hvert år.

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

40E er lik den gamle kjente mod 47(8 med ejektor) Den kan også leveres lik tidligre betegnelse 147E(med jaktgravyre) Derimot 50E har sideplater, med forskjelige utførelse av gravyre. 60E er med sidelås,fra helt enkel gravyr, til ditt lommeboka streiker :shock:

Link to comment
Share on other sites

18,6 er innvendig diameter før trangboring, kvalitetskontrollmerker for kalibertoleranse. Løpene er stemplet VZ og 1/2, altså Verbessert Zylinder eller forbedret sylinder som vi kaller det her omkring - litt åpnere enn 1/4, og 1/2. Denne ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å bruke stål i (bortsett fra de betenkelighetene jeg generelt har rundt stålhagl, da...).

Link to comment
Share on other sites

Er dette en Merkel mod 8? For jeg har en simson suhl s/s hagle med akkurat same gravyre, hvor låskasse og alt er helt likt bildene her. Eneste forskjell jeg kan se er at min har kinnstøtte, men nå kommer ikke det frem fra bildene dine om din har det. Hvordan kan dette ha seg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...