Jump to content

Browning A-Bolt med Nightforce NXS optikk


NilsErik

Recommended Posts

Neste år blir det nytt utstyr. Jeg har for øyeblikket lyst på ei Browning A-Bolt Eclipse Hunter med en Nightforce NXS 2.5-10x32. Rifla fordi jeg har fått inntrykk av at den er bra, og at den passer meg og mine "krav". Kikkerten fordi den sannsynligvis kan leveres i et retikkel jeg har lyst på, og ellers er mer enn bra nok til mitt bruk - tror jeg. Dvs. jeg skal jakte dyr fra rådyr opp til elg, stort sett på høylys dag på hold < 300 m.

 

Men: hvor bør jeg henvende meg for å få svar på evt. spørsmål til disse produktene, evt. få best pris når jeg endelig bestemmer meg?

Winge? Jaktdepotet? Andre? Direkte til produsent/importør? Kikkert kunne jeg sikkert kjøpt på nett, men det må da gå an å få gode pakketilbud her i landet også - kanskje særlig hvis man kjøper i forbindelse med Villmarksmessa. Man trenger jo litt andre ting i tillegg også :)

 

Jeg ble for sent ute til å rekke nykjøp til elgjakta i år - neste år skal jeg være klar i god tid c",)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke uttale meg om rifla for den kjenner jeg lite til, men kikkerten er i mine øyne et utmerket valg. Etter å ha sett på modellen har jeg lenge hatt lyst på den, men siden jeg jakter lite storvilt har jeg ikke klart å rettferdigjøre kjøpet.

Hvis jeg var deg hadde jeg kjøpt en Nightforce NXS 2.5-10x32 MRAD Zero Stop Mil Dot. I mine øyne er dette den ultimate allround hardcore jaktkikkert jeg kan tenke meg, hvis man ikke driver skumringsjakt. At kikkerten har retikkel i andre biledplan er heller ikke et stort problem siden all jakt hvor det begynner å bli behov for kompensering vil foregå på 10x. Det er kanskje til og med en fordel med SFP retikkel, slik at retikkelet er godt synlig på lav forstørrelse dersom ting skulle skje fort. Den modellen jeg har studert hadde et meget skarpt og fint bilde og tårnene er bare nydelige å vri på.

 

Selv har jeg en NZS 5,5-22x56 som jeg er veldig fornøyd med. Er du opptatt av at utstyret skal tåle hardbruk er Nightforce tingen.

Husk bare på og kjøp montasjer som tåler en trøkk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler du mil-dot retikkel i stedet for de som er mer egnet for raskere skudd?

Dette er vel de som er tilgjengelige for dette kikkersiktet:

normal_retikler.png

 

Når du sier solide montasjer - har du noe tips?

Og tar fortsatt i mot tips om hvilke forhandlere som bør kontaktes får samlet kjøp :)

Link to comment
Share on other sites

@NilsErik

Den 2.5-10x32 jeg har sett på hadde FC-2 retikkel. Kan ikke si jeg hadde sansen for dette retikkelet. Sikkert et fint retikkel til krig og fred........og host-host.., slikt :lol:, men personlig hadde jeg foretrukket et MIL-retikkel i en eller annen form. Jeg føler ikke at et MIL-dot retikkel, eller hvilket som helst kryss (Tysk 8/4/plex) er vanskeligere å skyte fort med (forutsatt at det ikke er for tynt), enn noe annet retikkel.

 

Jeg ville valgt noe som er allsidig, og kan brukes til alt. Mil-retikkel er et perfekt valg for allsidig skyting. Når du i tillegg har mil-justering har du det perfekte verktøy for alt fra "enkel" til litt mere "avansert skyting", som kompensering for kulebane, vind, dyr i bevegelse etc.

 

Hvis du har mulighet for picatinnymontasjer på rifla hadde jeg kjøpt Nightforce sine lettvekts ringer. Lette og solide saker.

 

Hvis du skal kjøpe kikkerten i Norge, så er det kanskje bare Jaktfalll og Winge Våpen som forhandler de..??? Hvis du skal ha den fra USA er sikker Eurooptic et godt alternativ. Jeg tror ikke det er mye å spare på å kjøpe fra US hvis du ikke klarer og undra momsen da.

Min Nightforce kom fra Jaktfall og kostet 2-3 hundrelapper mer en fra US med moms og frakt. Da støtter jeg mer en gjerne Norsk næringsliv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sikla litt på Nightforce optikk, valget står mellom nightforce eller Schmidt&bender PM2

hadde jeg skulle valgt retikkel ville det nok blitt vanlig mildot, ikke for mye streker og forstyrrende elementer i trådkorset mener jeg.

 

også har jeg sett på Nightforce sin montasje der baser og ringer er i ett, men tror denne bare er til remington 700, mer solid montasje tror jeg du skal lete lenge etter (etter utseende å dømme da)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes i alle fall picatinny-skinne til A-bolt: http://www.egwguns.com/browning/brownin ... ope-mount/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Ser det finnes to-delt også: http://www.opticsplanet.net/warne-brown ... -base.html" target="_blank

Noen som vet om de bygger mye ekstra?

 

Ellers er jeg enig med deg ang. mil-dot som mest anvendelig retikkel...får man først satt sammen en bra rigg, begynner man vel å trene mer, og får man plutselig andre bruksområder også - som jaktfelt o.l. Ser bare at noen sier at det retiklet kan være litt dårlig synlig i dagslys - så skulle gjerne sett i gjennom et sikte før jeg evt. kjøper. Er jo for sent etterpå :)

 

Får prøve en e-post til Winge etterhvert da, for pakketilbud. Er nok mer å hente der, enn de få hundrelappene man sparer på å kjøpe kikkertsiktet på nett c",)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ser bare at noen sier at det retiklet kan være litt dårlig synlig i dagslys - så skulle gjerne sett i gjennom et sikte før jeg evt. kjøper. Er jo for sent etterpå

 

Skulle vel tro at du har 14 dager angrerett på et postordrekjøp dersom du misliker redskapen sterkt. Kikkerten har forresten dagslysbelysning også.

 

Skal du ha picatinny skinne hadde jeg satsa på noe i stål og limt den fast i tillegg til skruene. Har selv en forkjærlighet for KenFarrell sine skinner. http://www.kenfarrell.com/BRN-S-1-10.html" target="_blank" target="_blank

Den kommer i 0, 10 eller 20 MOA alt etter hva du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...