Jump to content

Hunden stikker av!


Halvstøveren

Recommended Posts

Har en hannhund på 14mnd. Elghund/Dunker mix., som stikker av hvis muligheten byr seg, dvs. hvis noen har glemt å låse døra. :evil: Ungene går med tiltagende angst og skyldfølelse, for låsing av dørene. Har prøvd å snu dørklinkene rett opp, men han kom ut på første forsøk. Det var jo løpetid! Det bor mange tisper i nabolaget.

Når han kommer ut, skremmer han vettet av byggefeltets øvrige innbyggere og er veldig vanskelig å innkalle. Det kan jo ikke fortsette.

Vurderer tiltak som smekklås, kasterering og å binde hunden inne. Vil selvfølgelig trene mer på innkalling.

Regner med at å bygge hundegård, vil flytte problemet over på støy.

Det å binde hunden inne vil antakelig bli et lite mareritt da han vil gjø på katten og vår andre hund, samt mase og grave i tregulvet. Smekklås vil bli anskaffet da han/vi har sliti ut den låskassa vi har.

Jeg maste litt på dyrlegen om kasterering da han var 7 mnd. men hun ville vente til han hadde utviklet seg og fått problemadferd.

Jeg oppfatter ikke hundens adferd som unormal, med han er veldig mye "hund". Jaktinstinktet er også meget sterkt , og han tegner til å bli god på harejakt.

Han har fått en mild type oppragelse, og er flink på lydighets trening. Slikt som å gå pent i bånd er dog "umulig" før han har vært på sykkel/joggetur en halvtimes tid.

 

Jeg er storfornøyd med bikkja, men lokalsammfunnet må skånes.

 

Har dere noen gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problem med våres 2 år gamle boxer.

Så fort den hadde anledning hoppet den ned fra verandaen eller stakk av når vi snudde oss når den var ute.

Dyrlegen anbefalte å gi hunden vår en hormonsprøyte.

Etter ca 14 dager ble han utrulig rolig. Anbefales.

Nå stikker den ikke av.

 

PS: Hunden vår har ikke fått ned noen av steinene. Den ene er blitt operert ut, mens den andre fant ikke dyrlegen. Så hormonene produseres i stort tempo på krabaten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode forslag.

Understimulert?, joda han skulle sikkert tålt et par timer på jakt daglig han, men det er merkbart myyye verre hjemme en på hytta, langt bort fra tisper. Ingen agility tilbud her i Horten, har tidligere vært aktiv i agility med den andre hunden i Larvik, men har nå flyttet. Hunden er tiltenkt jakt, trekk og kløv, og vi trener på dette.

Hormonsprøyte eventuelt katsrering venter jeg med å vurdere til han er voksen. (trur eg)

 

"Amerikansk" dørvrider har jeg tenkt på, men de er noe vanskelig å finne til utgangsdører. Mener den du linket til er til innedør med mindre "firkant-bolt" ?

 

Hunden er roligere nå en han var i 7 mnd. alderen.

Det har ennå ikke skjedd noe alvorligere enn at han har vert løs i noen minutter og skremt "gamle damer", men han har potensiale til "armageddon" på lekeplassen.

Link to comment
Share on other sites

Men som med alle mikser så kan enkelte momenter fra hver av rasene den kommer fra bli betydelig forsterket i et avkom. Dunker er jo en hund som er svært glad i å løpe, og det er jo ikke så rart at den vil ut i det fri! Kanskje denne egenskapen har blitt forsterket i din hund? Men uansett løser jo ikke det problemet ditt i det hele tatt ;-)

 

Hva med en litt kraftig dørpumpe?

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=20829145

 

Forøvrig vil nok hunden roe seg etter andre kjønnsmodning, men det trenger ikke skje før etter ca. 24 måneder... og det kan være lenge å vente.

Link to comment
Share on other sites

Hjernetrim er utrolig effektivt til å roe ned hunder, 10-15min av det tilsvarer LANG tur. Feks en slik ball med godbit inni.

Et annet triks er at nesebruk er god aktivisering, aller enkleste utgave er å servere en desiliter tørrfor slengt utover plenen.

 

Trude Mostue varianten (hva feiler forresten den dama, ifg spalten hennes i VG skyldes alle problemer med hund sexdrift og løses ved kastrering. Ikke rart hun strøk endel ganger..) med å klippe strenger synes jeg er blitt altfor populær, å fjerne symptom istedet for problem er en dårlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Igjen takk for svar.

Dørpumpe vil bli vurdert.

Fryken for ekstra utgifter har satt hjerne og armer i sving, har nå kuttet av messinghåndaket ved ca. tre cm lengde, og fortsatt montert rett opp. Dette ser lovende ut. Kuttingen muligjorde også å motere den rett ned, men da fikk ikke husets seksåring opp døra.

Bruker å fore ham med å hive foret utover plenen et par ganger i uka, og passer jeg ikke på når det er tomt,

blir det fort en del groper i plenen. Vet det er tegn som tyder på understimulert hund.

I stad hadde han holdt på i fem minutter med en slik aktivitetsball, før han forlot den halvtømt og begynnte å tyne døra for å komme inn!

Jeg har ikke vært flink nok til å trene spor, føler jeg kan for lite om det. Jeg får ta meg en tur til biblioteket.

Når han var 3 mnd. kunne jeg plukke opp en grankongle og hive den inn i skogen, hvorpå han raskt fant den og kom å leverte den. Nå ville han bare ha stikki av. :( Han apporterer fremdeles greit....inne, da.

 

Vår andre hannhund hadde få problemer med kjønndriftene, men fikk betennelse i prostata da han var 7år. Vi fikk valget mellom livslang medisinering og kasterering, valgte da kastrering etter vetrinærens anbefaling. Han har siden kunnet gå løs og har aldri gått mer en 50m fra oss. Han er ikke en jakthund. Mulig han er blitt litt skarpere etter inngrepet, reagerer i allefall mere på dørklokka. Ellers er han mye roligere, og jeg husker vi tenkte: hvorfor har vi ikke gjort det før! Men det er et stort inngrep og bør nok være nest siste valg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...