Jump to content

Trofe problemer i Zimbabwe


donner

Recommended Posts

ZIMBABWE :shock:

 

En nyhedsmail fra Professional Hunters Association of South Africa advarer om problemer ved trofæeksport fra Zimbabwe. Landets største konservatorfirma Taxidermy Enterprises, som er ansvarlig for eksport af størstedelen af alle jagttrofæer fra Zimbabwe, meddeler at man ikke længere ønsker at modtage trofæer fra de koncessioner, som National Parks hvert år sælger på auktion. Det hænger sammen med at medarbejdere fra National Parks øjensynligt har solgt den indkomne fremmedvaluta udenom de officielle kanaler, og at man derved ikke kan få udstedt den såkaldte TR2 formular fra Zimbabwe Reserve Bank - altså bevis på at jagtafgiften er betalt i fremmed valuta. Dermed kan ingen eksportpapirer udfærdiges, og trofæerne vil forblive i Zimbabwe. Konservator firmaet har eksempler på at jægere har betalt mere end 50.000 USD for disse jagtsafarier, uden nogen mulighed for at kunne eksportere trofæerne.

 

Som de fleste af vore medlemmer er bekendt med, er situationen i Zimbabwe yderst kompliceret, og man opfodres til stor forsigtighed omkring betaling af trofæjagt. Sørg for ved jagtens afslutning på at få kvittering på at jagten er afregnet i fremmed valuta, og bed evt. på forhånd om at outfitteren skriver under på en bindende erklæring om at jagt- og trofæafgifter vil blive indbetalt til ZRB. Med en vekselkurs på det sorte marked som ofte giver flere tusinde procent mere end de officielle kanaler, og en inflation der nærmer sig 10.000.000 pct. (jo, den er god nok - 10 millioner procent), er det ikke underligt at svage sjæle fristes til at veksle på det sorte marked til en væsentlig gunstigere kurs

Link to comment
Share on other sites

Jeg benyttet Taxidermy Enterprises til noe arbeid for et par år siden og var ikke veldig imponert over kvaliteten. Spesiellt garving av skinn var for dårlig.

Jeg var i Zim i april og skjøt bl.a. bøffel og vår outfitter hadde nå inngått samarbeid med en annen taxidermist.

Vi diskuterte problemene med trofe-export og det er helt klart at de som slurver med papirarbeidet ikke under noen omstendighet får trofeer ut av landet.

Link to comment
Share on other sites

Hei!!dette gjelder ikke bare dette firmaet!det kommer snart en liste over de firmaene som har fått stopp på utførsel!!generelt så er det mange som har /har hatt problemer med papirer og utførsel derfra vet om flere som har ventet fra 1til 2 år på bøffeltrofeene derfra :(

Link to comment
Share on other sites

De som har hatt størst problemer med dette er PH'er fra sør afrika som har operert i Zim. Ingen av disse er vel lengre i buissness i landet.

Jeg var med med når eksportpapirer ble utfylt og dette er arbeid som de fleste PH'er HATER !

Som sagt; hvis ikke papirene er 100 % riktig utfylt så slipper ingenting ut av landet.

 

Spennende å følge nyhetene fra Zimbabwe om dagen!

Jeg har ikke vært i kontakt med outfitteren vår etter siste ukes valgbegivenhet, men sist jeg snakket med han så han nok for seg en del avbestillinger utover sesongen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vel, jakta går nå sin gang, men situasjonen i landet er like trist.

 

Tswangerai fra opposisjonen er visst innsatt som ny statsminister i Mugabes regjering og jeg hørte at han hadde fått lov til å bestemme farge på bilen sin. :D

 

Ellers så har de gått over fra å bruke Zimdollar til US. Det ble vel ikke plass til alle nullene etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...