Jump to content

Ervervet på affeksjonsverdi - endre til Bruksvåpen ??


sceiron

Recommended Posts

Fikk et lite skudd for baugen!

Da jeg registrerte under amnesti, så ble denne (se link) registrert som affeksjonsverdi....

viewtopic.php?f=14&t=60399

 

Er det mulig å endre dette? Bør det være et problem da geværet har et bruksområde utenom de andre gevær jeg er i besittelse av?

 

Og hva er definisjon av Bruksvåpen:

Ikke tillatt brukt på jakt, men på bane/i skytterlag?

Eller ikke tillatt å løsne et skudd i det hele tatt?

 

Håper dette kan ordne seg!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har fått ervervet ett våpen på affeksjonsverdi, så er det i første omgang ikke noe i mot at man bruker dette våpenet. Det står spesifikt på våpenkortet hvis man ikke har lov til å skyte med det, husker ikke ordlyden, men det står da på kortet at det ikke er lov å erverve patroner i det gjeldende kalibret. Så står det ikke noe, så er det bare å bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel Krag jeg har overtatt etter fadern. På våpenkortet står det "Ervervet på grunnlag av affeksjon - ikke tillatt som bruksvåpen."

 

Så spørs det hva man mener som bruksvåpen da. Et jaktvåpen som brukes på jakt og bane anser jeg som bruksvåpen, men hvordan det blir med å koseskyte i blant, vet jeg ikke. Høres ikke ut som noe bruksvåpen da, for min del.

 

Nå har jeg bare børsa hengende på veggen jeg, med sluttstykket låst inn i våpenskap, som pynt. Har ikke lyst å ødelegge det ved å plombere. Må innrømme at jeg en siste gang sendte i vei fem skudd på banen i fjor vinter, men det var bare for nostalgien en siste gang. Fikk noen rekruttpatroner av en kompis, og fristelsen ble for stor gitt. Men etter det ble den grundig pusset og hengt vekk.

 

Det skal gå an å omregistrere et affeksjonsvåpen til bruksvåpen. Som affeksjonsvåpen går den utenfor våpengarderoben på inntil seks våpen, noe som er greit om man ikke skal bruke den. At det er samme kaliber som et annet våpen i skapet, har ingenting å si. Du kan ha seks rifler i .30-06 om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...