Jump to content

Norsk jegerprøve gyldig i Danmark?


lekkim

Recommended Posts

Jeg har en dansk venn som nå ønsker å ta jegerprøven. Er det noen som vet hvordan norsk jegerprøve gjelder i Danmark? En ting er som gjestejeger en ukes tid, men jeg tenker mer på om den er gyldig på permanent basis.

Mikkel

 

Norsk jegerprøve godkjennes i Danmark som likestilt med den danske. Iallefall for nordmenn som bosetter seg der. Jeg vil tro at det samme gjelder for dansker også.

 

Jeg har nettopp flyttet til Danmark og i den forbindelse ønsket jeg å få dansk jagttegn, og da aller helst uten å måtte ta den danske jegerprøven. Jeg ringte til Jagttegnsekspedisjonen v/Naturstyrelsen og fikk særdeles god hjelp der. For å kunne løse jagttegn i Danmark måtte jeg fremlegge dokumentasjon på bestått, norsk jaktprøve, og dansk personnummer (CPR-nr.).

 

Jeg fikk mitt jagttegn til tross for at jeg ikke kunne skaffe en slik bekreftelse på bestått jegerprøve fordi obligatorisk jegerprøve for førstegangsjegere ble innført i Norge fra 1. april 1986. Jegere som hadde løst vilttrygdeavgift og dermed var registrert i jegerregisteret noe tid forut for dette året ble ikke regnet som førstegangsjegere og var dermed fritatt den obligatoriske jegerprøven (meg selv inkludert). Man anså dem som erfarne nok i sin jaktutøvelse til å kunne jakte videre uten jegerprøve. Dette ble akseptert av Naturstyrelsen forutsatt at jeg fikk bekreftet fra Brønnøysundregisteret på at jeg hadde løst vilttrygdeavgift forut for denne bestemmelsen. Det var bare å ta en telefon til Brønnøysundregisteret og bekreftelsen kom to dager etterpå. Jeg sendte bekreftelsen inn til Naturstyrelsen og fikk mitt Jagttegn to dager senere.

 

Jeg ville for sikkerhets skyld likevel tatt en telefon til Naturstyrelsen, dens Jagttegnsekspedisjon. Jeg snakket med flere folk der, men de beste opplysningene fikk jeg av vedkommende:

Christina Edelmark

Kontorfuldmægtig

Jagttegnsekspeditionen

Tlf.: (+45) 72 54 24 24 (9-12)

Fax.: (+45) 39 27 39 29

jagttegn@nst.dk

http://www.jagttegn.dk" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Lykke til.

T :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...