Jump to content

Ruger 96/44.


Peacemaker

Recommended Posts

Hei!

 

Fikk brålyst på ei ny rifle i et eller anna håndvåpenkaliber - valget har falt på 44mag. Jeg har kommet over en Ruger 96/44 og da lurer jeg på om det er noen her som har erfaringer med den?

 

Tanken er jo å få satt på en demper, slik at rifla blir en god allrounder til diverse jakt og moroskyting. Men, løpet på denne er ganske tynt. Er det noen som har fått montert på demper på en 96/44? Hvordan blir dempinga med leveraction?

 

Har egentlig mest lyst på en Ruger 77/44 - altså boltmodellen, så er det noen som sitter på en slik en til salgs, så kontakt meg gjerne!

 

Vær snill og pøs på med kunnskapen deres! :lol:

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også lyst på en 96/44 , og jeg kjøpte en. Det ble ett to års bekjentskap, som jeg ikke har gode minner fra. Med forbehold om at jeg kjøpte en "mandags modell" , så må jeg fortelle om mine ankepunkter mot den. Det var egentlig hovedsaklig to , men de er også vesentlige. Dårlig presisjon og upålitelig til rett og slett umulig mating.

Den var veldig sær med hensyn til kragen på 44 patronen. Jeg fant for ut at diameteren på kragen på en 44 mag patron kunne variere noen tiendels millimeter. Og jeg måtte lete meg fram til en patron med minst mulig krage diameter.De andre nektet den ganske enkelt å mate. Jeg var tilbake i butikken med den, med dette problemet, med de klarte aldri å løse det. Enda de hadde børsa noen dager. Prøvde med flere magasiner. Men ikke tale om.Presisjonen var heller ikke god. Og jeg sammenligner ikke med en god bolt rifle .Men sammenlignet med min Win 94 , var den revva.Og så er det alle disse advokat påfunnene med den. Dette at man foreks. ikke skal kunne ta ut eller sette i magasinet , med bolten i låst stilling. Sikkert gjort for å sikre at det aldri skal sitte en patron igjen i kammeret når man setter rifla fra seg.Avtrekket er ogås typisk Ruger, og det er ikke ment som ros.

Men igjen, det kan være at jeg var uheldig med min modell. Kan være andre der ute med bedre erfaringer....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det ikke er dette du spør etter...Men hvis du vil ha ei bøylerifle i 44mag ville jeg sett på Marlin sin 1894...Har en i 357mag selv og det er kjempevåpen...Disse kan vist lett monteres demper på hvis det er noe du vil ha.. :wink:

 

Ellers er en ruger 77/44 et godt våpen når man får gjordt noe med avtrekket. Prøvde en slik for noen år tilbake og det var ett kjempe artigvåpen med presisjon fra brukbart til veldig god alt etter hva den fikk av ammo...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...