Jump to content

Jakte med flere bassets samtidig?


bassetjeger

Recommended Posts

Ja, det funkar. Ein jaktkompis har opplevd å sitte på hjortepost der den eine hunden driv fram dyr skrått forbi posten, og mindre enn to minuttar seinare kjem hund nummer to med eige dyr i los frå litt annan retning, og losane kryssar kvarandre klokkereint 30 meter framfor posten. :-)

 

Dette er PBGV, to hannar.

Link to comment
Share on other sites

Vi har et par ganger sluppet en uerfaren hund sammen med en erfaren hund (petiter) bare for å få igang jaget/losen, sjøl om det var siste utvei. Det funket forsåvidt der og da, men ikke noe vi gjerne gjør. Slipper man et par innjagde nordiske basseter i lag så er min erfaring at de ikke automatisk jager sammen, men holder like gjerne på hver for seg. Man ser jo helst at bikkjene skal jage alene, uten for mye drahjelp.

 

EDIT: Kan utdype det første eksemplet der litt; Den eldre erfarne hunden fikk ut dyr, hvorpå den uerfarne ble sluppet på strengen. Den uerfarne var raskere enn den erfarne, og overtok snart føringa. Etter ei stund fikk den uerfarne litt trøbbel med losen, hvorpå den erfarne kom og tok over igjen. Husker ikke helt hvordan det endte, men samjaget tok snart slutt om jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville vært veldig forsiktig med å slippe to hunder sammen.veldig lett for at dem drar til hel... og finner ut sammhold sammen og ikke med hundefører...lærte det på den uheldig måten ifjor med drevern og pbgv.drevern ga seg men basseten dro vidre med hjort

og ble borte(svømte over bekken og kortsluta garminhalsbåndet) fant hu aldri igjen :cry: så det gjør jeg ikke igjen for å si det sånn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...