Jump to content

Lett halvautohagle for linksskytter.


Flatin

Recommended Posts

Jeg har fått det for meg at jeg har lyst på ny hagle. Jeg skyter links, og lurer litt på dette med hylseutkast, stokk, sikring etc. Har har googla litt på Benelli, og ser at de har både høyre- og venstreutgaver av mekanismen. Er det et must for en linksskytter å ha hylseutkast på venstre side? Er det sikrere for øyne og ører hvis noe går galt? Så vidt jeg kan skjønne så kan stokken justeres for både høyre- og venstreskyttere uansett hvilken side hylseutkastet peker (?)

Kan sikringen bytte side? Jeg ser for meg at det blir veldig klønete å betjene sikringa hvis den er for høyrehåndsbruk.

Er det noen gode grunner til å IKKE velge kaliber 20? Det hjelper mye på vekta ihvertfall. Den letteste Benellien jeg har funnet, Beccaccia 20, veier 2,5 kg.

Hvilke forhandlere er gode på Benelli? Jeg regner med at det er begrenset hva som finnes på lager rundt omkring. XXL i Sandvika hadde kun en modell på veggen. Tar det lang tid å skaffe fra produsenten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får svare meg selv. Det har den fordelen at jeg kan få det svaret jeg vil ;) Det ser ikke ut til at noen av venstremekanismene er spesielt lette. Jeg føler ikke noe behov for venstremekanisme annet enn for evt. problemer med å få tomhylsa i trynet med en høyremekanisme. Såfremt stokken kan justeres for venstreskyting, er høyremekanisme ok. Sikringen ville jeg helst ha hatt på tommelen. Jeg vil ihvertfall ikke ha den på avtrekkerbøyla hvis den går feil vei.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg er selv links skytter og har nettopp levet søknad for ny automathagle. Mitt valg havnet på Benelli nettopp fordi de leverer fullverdig links versjoner.

Jeg har tidligere hatt en halvauto rifle som ikke var links altså høyreutkast og denne måtte jeg kvitte meg med nettopp fordi den kaster kruttrester og skitt i øyet under ladning. Dette medførte selvsagt at avtrekkene ble dårlige.

Jeg valgte kaliber 12 fordi jeg bruker haglen mye på rådyr, men kaliber 20 fungerer også.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Jeg heller mest mot en ekte venstremekanisme. Kruttblåst i høyreøyet liker jeg ikke tanken på. Hagla blir mest for jakt, og da er ikke briller særlig praktisk. Kan, og bør vel, bruke skytebriller på bane. Kikka litt i brukermanualen til Beretta halvauto. Der kan stokken justeres til både høyre og venstre. Og sikringa kan enkelt byttes om. Når det gjelder Benelli er det så vidt jeg kan se kun 2 modeller som er aktuelle. Montefeltro eller M2. Da kun i kaliber 12, og relativt tunge. 3150 eller 3250 gram. Btw. camo ser aldeles for j..... ut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...