Jump to content

Første harejakt med BAN


pettersen

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er på min og hundens (Basset Artesian Normand) første harejakt, men hunden har ikke tatt los ennå. Tror nok det er hare i området, har funnet ihvertfall et ferskt dagleie. Hunden sporer og leter mye og det ser ut som han har fot, men tror ikke han vet hva han leter etter, han har ikke tatt los ihvertfall. Vi har nå vært ute i tre dager og gått mye hver dag. Er det noe jeg kan gjøre for og "hjelpe han i gang"? Har sett noen anbefaler og la han gå med en eldre hund, mens andre sier dette ikke er bra.

Jeg har også gitt han en nesemiddkur for og eliminere den muligheten, han har hatt det tidligere.

Hunden er snart to år, det er en omplasseringshund så jeg har ikke hatt muligheten til og trene han fra valp.

Er det noen som har noen tips og ideer? Evt en eldre erfaren hund han kan få gå med en dag? Jeg har leid ett terreng i skurdalen ved geilo og er der oppe ut denne uken ihvertfall.

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Ser at du skriver "gått mye" den som fører bikkja skal mest mulig holde seg i ro på en plass han forventer å finne hare.

Altså ta med ei bok pluss stolsekk gå til en beiteplass for hare å sitt der i 3 timer så bikkja får god tid til å lete ingen vits i å gå mye. Gammelt ordtak som sier "lateste mann har beste bikkja"

Link to comment
Share on other sites

Jaget han med de han var hos tidligere, før omplassering? Hvordan er det med blodslinjene, er foreldrene og/eller besteforeldrene jaktmeritterte hunder (kom gjerne med navn og registreringsnummer på hunden, så kan jeg sjekke det for deg)? Det er viktig å sjekke stamtavla hvis man vil ha seg jakthund, kanskje spesielt viktig på Artesien. Det er flere faktorer som kan spille inn:

- Hunden har ikke jaktlig avstamming

- Hunden har ikke "våknet" ennå

- Hunden er ikke interessert i hare (prøv i rådyrterreng)

- Det kan være annet neseproblem; slimhinner etc.

 

Som en utvei kunne du prøvd å slippe sammen med en erfaren hund som du vet jager ja. Som et eksperiment for å se om bikkja er villig til å jage og lage lyd. Hvis den gjør det, så er det bare tålmodighet, gjerne på stolsekken som Waldez skriver, som gjelder. Gjør den ikke det, så vel.... lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Han har ikke vært på jakt med tidligere eiere så det er første gang for han nå, jeg har stamtavlen, men ikke med meg nå dessverre. Om foreldrene er premierte vet jeg ikke, men jeg vet han kom fra en oppdretter på Voss.

 

Jeg har ikke prøvd og sitte i ro så lenge som tre timer, kun en times tid av gangen. Men i morgen er det meldt fint vær så da går jeg ut tidlig i lysningen og setter meg til når sporene er ferske. Tror interressen for hare er der, han sporet en god halvtimes tid i nærheten av et fersk dagleie før han gikk videre for noen dager siden. Jeg håper og tror han "våkner" når han får tatt ut en hare.

 

Er det lurest og gå inn området der jeg vet haren holder til eller sette meg litt i utkanten så jeg ikke skremmer den opp? Noen andre generelle tips til hvordan jeg bør forholde meg i skogen? Og kanskje hvor haren liker seg på fjellet? Åpent fjelllandskap eller lenger nede i skogen? Kan det være lurt og dra ut om natten når haren er mer aktiv?

Blir mange spørsmål her, men er helt fersk på harejakt og relativt fersk på jakt generelt.

 

Takk for gode råd så langt!

Link to comment
Share on other sites

Det er lettere for bikkja om du holder deg i skogen, hvis du vet at det er hare der. "Fjellharer" har en tendens til å løpe pokkerivold. Vitringa (lukta) etter haren holder seg også bedre i skogen vanligvis. Haren er nattaktiv, og går i dagleie i grålysninga. Dermed er det lettest for bikkja å finne "nattfoten" etter haren tidlig om morran. Hunden kan bruke lang tid på å nøste opp nattfoten, så ha tålmodighet. Erfarne hunder hopper over det tidkrevende arbeidet med å følge hver en krusedull av sporet (foten) haren har lagt igjen under beiting, og slår istedet en ring rundt området for å finne utgangen (utfoten) der haren har forlatt beiteområdet på vei til dagleiet sitt. Dagleiet kan være under ei skjørtegran, ved et rotvelt, inntil en stubbe, i et søkk i bakken, bak ei busk... osv.

 

Jeg lanserte her samtidig noen ord og uttryk fra harejaktas forunderlige verden. Lykke til, håper det løsner! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd. Nå har jeg hatt to dager til i skogen uten noen særlig bedring, følger foten et par hundre meter, bjeffer en stund for så og komme tilbake. Vi har dradd ut klokken seks om morgenen for og få fersk fot.

Lurer på om jeg skal ta meg en tur og prøve et harehegn, kanskje det kan trigge han til en los. Det blir også en tur til dyrelegen for og sjekke slimhinner når jeg kommer hjem igjen fra fjellet slik at det kan utelukkes at problemet er der ihvertfall.

Har sett det er noen på østlandet, men ikke funnet noen på vestlandet ennå.

 

Takk igjen for gode råd og et flott forum, leser masse her men har ikke spurt så mye før nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville forsøkt harehegn slik du forklarer situasjonen, om målet er å få en harehund ut av en to år gammel basset. Alternativt må du lokalisere beiteplasser og dra ut brenntidlig, gjerne i mørket før haren har satt seg inn for dagen. "Alle" jakthunder kan slumpe til å få ut en har av og til, men det er noe som skiller rådyrhunder som av og til jager hare med litt flaks i uttaket og ypperlige forhold, fra HAREbikkjer som stort sett mestrer de fleste forhold. Det er trening, jaktlyst, trening og jaktlyst. Har den et visst pågangsmot og søk er det bra å ta med seg hodelykt og ei god bok og komme seg ut i svarte natta for å få de første losene. Å jage hare er langt mer komplisert enn rådyr. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...