Jump to content

Olje til dreiebenk


Sjøørret

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har overtatt en gammel dreiebenk. En Tos SN40 som pleide å stå på en skole. Da jeg fikk benken var den tømt for olje, og jeg har ingen brukermanual som forteller hvilken olje jeg skal fylle den med, eller hvor mye. Trenger olje til både spindeldokken, gearkassen og forplata.

 

Er det noen som kan fortelle meg hvilken olje jeg kan bruke, og hvor mye jeg trenger? Og hvor er olja billigst? Må spare penger til verktøy... =)

 

Forresten, oljerestene i benken var svært illeluktende. Siden benken skal stå i en kjeller har jeg ikke lyst til å bruke en olje som forpester huset. Er det noen oljer som lukter mindre enn andre?

 

 

Hilsen Sjøørret

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke Tos SN40 i detalj, men det er så langt jeg vet uvanlig å bruke så tykk olje som iso 68 i girkassa ( med girkasse mener jeg både spindelgirkassen og nortonkassen, mest kritisk med riktig olje som ikke er for tyktflytende i den hurtigløpende spindelgirkassen). Alle normale supportdreiebenker jeg har vært borti bruker iso 32 olje i både spindel og nortonkasse. (Shell Tellus 32 eller annen 32 hydraulikkolje).

 

Til sleiden/sleidegirkassen er det normalt å bruke 68 vangeolje siden denne girkassen ofte også fungerer som vangeoljereservoar og må etterfylles innimellom.

 

Sjekk nøye ang olje til spindelgirkassen. for tykk olje klarer ikke å smøre raskt nok etter oppstart siden den er tung å pumpe når kald. Dette både stjeler effekt og vil på sikt ødelegge spindellagrene siden drevene vil produsere spon i starten.

 

Supertips når maskinen er tom for olje er å montere en kraftig magnet i oljetanken nær innløpet for å samle opp jernpartikler så disse ikke sirkuleres.

Link to comment
Share on other sites

@Sjøørret: Jeg har også stående en gammel Tos. Har fylt den opp med iso 32. Mener at det gikk med ca. 18 liter. Bruksanvisningen spesifiserer egentlig en enda tynnere olje til spindeldokk/spindelgirkasse, men 32 fungerer fint. Felleskjøpet har forresten rimelig olje.

 

Jeg har en pdf-manual (på tysk) til SN-benkene. Send meg en PM med en e-postadresse, så skal jeg sende deg den.

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...