Jump to content

Newbie Tigerstripe Mauser 98 prosjekt. Oppdatert med skisser


alecspec

Recommended Posts

Hei

 

Ny bruker her som håper på litt hjelp fra forumets kloke og erfarne hoder.

 

Jeg har nettopp tatt Jegerprøven og ønsker å gi min fars gamle Mauser K98 et nytt liv som jaktrifle. Men som nybegynner og uten så mye kunnskaper om dette med å lage børser og et par regler så har jeg et par spørsmål som jeg er særdeles usikker på. har min våpenkunnskap fra 3 år som befal i Forsvaret.

 

Våpenet er i helt orginal tilstand og er ikke gjort noe med og står dessverre å støver i kjelleren. Det jeg ønsker å gjøre med rifla er å sette på en ny stokk, kikkert montasje, ny sikring, ny trigger og en to-fot.

 

Tenkte først å bruke en ATI syntetisk stokk og ha prosjektet som noe å gjøre på fritiden utenom så jeg har en rifle tilgjengelig så fort som mulig :)

 

Har et par spørsmål siden dette er rimelig nytt for meg. Men jeg er meget motivert og ganske fingernem fyr :P

 

Har ønsker om å gjøre rifla unik og ønsker å gjøre stokken unik til meg. Selve tre modifiseringen skal gå bra vil jeg tro.

 

1. Siden våpen ikke er vært i aktivitet på gudene vet hvor lenge bør jeg ta med våpenet til en børse maker?

 

2. Er det enkelte saker jeg må få gjort før jeg begynner på prosjektet? Selvsagte ting som en nybegynner ikke vet?

Vil tro hevearmen må gjøres noe med.

 

3. Har tenkt på et par motiver som viking, drage, tiger striper eller et prosjektil i fart. Er det i Norge lov å male eller på annen måte gi farge og slike motiver på stokken? (Vet dette er litt harry og cheezy, men jeg har lyst å lage noe annerledes og unikt :P )

 

4. Har noen har erfaring med ATI sin syntetiske stokk som har kikkert montasje på ? Eventuelt noe andre enkel å montere billige stokk å bruke inntil prosjektet er ferdig.

 

5. Har noen anbefalinger på uferdige stokker som har en del tre å jobbe med, men fortsatt er lette å montere låsekassen og pipa i?

 

Vil oppdatere med skisse over planene mine og over fremdrift etterhvert som det kommer seg :)

 

OPPDATERING med skisser over Tigerstripe stokken

 

bJB1h.jpg

 

14zEl.jpg

 

Foreløpig kjøpsliste:

 

En unfinished stokk ov denne typen:

http://www.boydsgunstocks.com/Ross-Feat ... -s/113.htm

 

Nytt avtrekk:

http://www.boydsgunstocks.com/MAUSER-OP ... /op-98.htm

 

En billig kikkertmontasje

 

Skal finne et billig brukt kikkertsikte

 

 

 

Takker for alle svar :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen :wink:

 

ATI for mauser, http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?VI ... 0650499333, ser vel egentlig litt ok ut ialle fall til al round rifle.

 

Har hatt denne stokken selv og kan ikke anbefale den noe nevneverdig. Toppen på denne stokken, den delen som utgjør kikkertbase, eller weaverskinnen er jo akkurat som stokken, nemlig laget i plast. Jeg la merke til at dette gav svingninger i treffpunkt og valgte derof å ta av toppen på stokken, og da er jo poenget litt borte egentlig.

 

Dersom man går for kikkert med stor lysåpning, trenger man kikkertringer av medium eller høy type. Til dette følger det med en kolbeforhøyer på denne stokken, også denne i plastikk og stygg som f..n :D

 

Dersom du vil ha en stokk, som så gjærne ikke mange har, så kan du se litt på disse:

 

http://www.cabelas.com/catalog/largeIma ... 764_999_02

 

I forhold til dette med den kreative utfoldelsen med farging på stokken, kan du ta et søk på Duracoat her på kammeret, du vil garantert finne masse flott inspirasjon.

 

Dersom du velger stokk, ikke ATI, og trenger kikkertbaser, så vil jeg anbefale stål baser og ikke alu baser. Enkelt å greit fordi stål tåler langt mer enn alu......

 

Lykke til videre :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene :)

 

Mulig jeg driter å kjøpe ATI stokken og bare går med hagla inntil jeg blir ferdig med stokken.

 

Ser primert etter en stokk som ikke er ferdig men en man kan jobbe en del med og forme litt til egne ønsker har sett et par som kan være aktuelle.

 

Det blir en meget custom stokk :)

Link to comment
Share on other sites

Ser du på eBay og søker etter "mauser stock" kommer det opp masse greier. Jeg kjøpte min nåværende stokk her. Dette var en halvferdig sak med tommelhull hvor jeg måtte gjøre meste av arbeidet selv, sett bort fra utfresing for låskasse.

 

Jeg er strålende fornøyd med den og det er på samme tid litt gøy med en stokk som ikke andre har maken til :D

Link to comment
Share on other sites

3. Har tenkt på et par motiver som viking, drage, tiger striper eller et prosjektil i fart. Er det i Norge lov å male eller på annen måte gi farge og slike motiver på stokken? (Vet dette er litt harry og cheezy, men jeg har lyst å lage noe annerledes og unikt :P )

 

Harry? Ja.

Lov? Ja.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...