Jump to content

Winchester falling block kaliber 50 express


masamda

Recommended Posts

Heisann

 

Slekta har hatt opprydding, og i den forbindelse dukket det opp en nydelig Winchester. Fikk tittet litt på den, og den var merket Winchester på platen bak avtrekkerbøylen og bla patent 1879 langs løpet. Den har oktogonalt løp i et hestekaliber, riflet (nydelig løp) og er en enkeltskuddsrifle. Merket 50 ex bak på løpet. Etter litt googling fant jeg ut at dette sannsynligvis er en winchester falling block i kaliberet 50-110 (express) - lever action. Den har vært i slekta svært lenge.

Våpennummeret er: 1191XX

Den er helt lik rifla på forsidebildet her:

 

http://www.nramuseum.com/the-museum/the ... rifle.aspx

 

Tilstanden er god, mangler bare reima. Hva kan verdien på noe sånt være mon tro?

 

MVH

 

Magne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hold på den rifla med nebb, klør, hender og tenner. Ytterst sjelden vare her til lands. Skulle du trenge hjelp til å få "liv" i jernet så send meg en PM. Har samme kaliber i en 1886. Skulle likt å visst riflestigningen i den du har. Er den av de med veldig slakk stigning brukte dem faktisk så lette kuler som 300 grs. Du kan være så heldig at den har en stigning på 1:36. Da kan du bruke 450 grs kuler. Kanskje også 500. Jeg mener ikke at du er uheldig dersom den skulle ha slakk stigning, men i kaliber 50 mener jeg det skal brukes kuler som veier litt..... Korrekt kaliber benevnelse på denne (1:36 stigning) er ikke 50-110, men 50-100-450. Samme hylse, Trond Alvestad har på lager.

 

MEN, det kan også være en 50-95..... De ble også kalt 50 ex

 

Ettersom den er laget etter 1919 kan det hende den er røksvak, da vil jeg tro den er laget for 300 grs kuler. Det står ikke "Nickel steel" noe sted på løpet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann

 

Takker for god info om rifla. Fikk tittet litt nærmere på denne, og det står ikke nickel steel noen plass på løp eller kasse. I tillegg til produsentmerking etc, er det eneste som står på løpet: 50-Ex (Står på siden av løpet rett før overgang til kasse). Riflestigningen virket rimelig slakk (ut fra godt gammeldags hastig øyemål :D)

 

MVH

 

Magne

Link to comment
Share on other sites

Skal se det er en real express. Den som dem foret med 300 grs kuler. Kaliber 50 og 300 grs kule..... ja ja. Du må nesten få ristet liv i den. Fin sak å skyte med. Dersom den stabiliserer kuler opp mot 400 grs kan det godt hende det går lett å klare storvilt kravet med den der. Kanskje med 300 grs kule også, men det er litt usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...