Jump to content

Hjelp til tolking av hundeloven og unntak fra båndtvang.


stefanvp

Recommended Posts

Hei!

 

Som ivrig hundejeger er jeg selvfølgelig interessert i å bruke hunden også under hjortejakta på Vestlandet. Vi har de 2 siste åra ikke brukt hund i første del av jakta da vi har fått forståelse av at kommunen vi jakter i har utvidet båndtvang. (Fjaler kommune).

 

Tillatelse fra grunneier er i boks, men er uansett viktig å ha klarhet i loven.

 

Har i det siste brukt mye tid på å finlese litt om dette, og jeg mener det er lov ut ifra det hundeloven sier.

Har hatt en skikkelig ringerunde til Kommunen, Fylkesmann, Direktoratet for naturforvaltning og Politidirektoratet. Han jeg snakket med i DN var i utganspunktet helt enig i min tolkning av loven, men ble etter samtale med en advokat jeg snakket med anbefalt å få en prinsipputtalese fra Fylkesmann i Sogn & Fjordane. Men det tar sikkert sin tid...

 

Noen her som har vært borti lignende tilfeller??

 

Gjengir her info fra mailen jeg har sendt til fylkesmann. Tar veldig gjerne imot innspill fra dere andre :-)

 

"Hei!

 

Viser til telefonsamtale i dag der jeg ber om en prinsipputtalelse vedrørende Fjaler Kommune sin forskrift om båndtvang og bruk av jakthund i forhold til denne.

 

Bakgrunn for at jeg tar opp dette er at det tydeligvis er stor tvil om hvordan denne forskriften skal tolkes.

Jeg har tidligere pratet med jegere lokalt i Fjaler som aldri har tenkt noe over dette, og som bruker hund i de jaktformer de bedriver.

Men jeg har også hørt om de som ikke gjør det da de mener det ikke er lov etter beskjed fra Fjaler Kommune.

 

Har tidligere gått noen runder med Fjaler Kommune på dette, men aldri fått noe konkret svar.

 

Har også snakket med jurist i Direktoratet for Naturforvaltning som var enig i min tolkning, men som henviste meg videre til Politidirektoratet for en endelig bekreftelse. Men de henviser meg igjen til Fylkesmann/Kommune.

Har også snakket med en advokat som også mener dere er rett instans i denne saken da dere skal ha oversikt/oppsyn med kommunene i deres fylke.

 

Fjaler Kommune sin forskrift sier:

§ 2. Forbod mot hund

I Fjaler kommune har ikkje hundar tilgang til barnehagebygningar, skular og kyrkjegardar.

§ 3. Bandtvang

I Fjaler kommune skal hundar haldast i band heile året på fylgjande stader:

a) I og i tilknyting til bustadområde og handleområde.

b) På tilrettelagde og/eller merka område for idrett og friluftsliv, skulevegar, merka skiløyper, badeplassar, skuleplassar, leikeplassar og merka turstiar.

I Fjaler kommune skal hundar haldast i band i perioden frå 1. april til 1. november.

Hundar som kan plage menneske eller dyr på offentleg stad, skal haldast i band og ha munnkorg.

Det er forbode å la tispe gå laus i løpetida på offentleg stad.

Hund skal vere utstyrt med halsband med namn, adresse og telefonnummer til eigaren eller den som har ansvaret for hunden, eller vere lovleg merka på anna måte.

 

Den sier også:

§ 5. Unntak

Reglane i § 2 og § 3 gjeld ikkje hund omfatta av hundelova sine unntak i § 9.

 

Og hundeloven sin paragraf 9 sier:

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for

a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.

 

Min tolkning av dette er da at jakthunder kan brukes på jakt i utmark i perioden utenom 1. April til 20. August så lenge ikke det er innført ekstraordinær båndtvang etter paragraf 6, bokstav “f”. Og bokstav “f” kan ikke brukes i en forskrift av denne typen. Den brukes normalt for eksempel i perioder med mye snø for å verne vilter. Min tolkning forutsetter selvfølgelig at tillatelse fra grunneier er på plass og at andre hensyn som jakttider, viltloven også videre følges

 

Jeg understøtter også min tolkning med en tolkning jeg lastet ned fra departementet/direktoratet. (Se vedlegg)

 

 

Fjaler kommune har slik jeg tolker hundeloven også basert denne forskriften på en for løselig spesifisert henvisning.

 

De skriver: Heimel: Fastsett av Fjaler kommunestyre 16. februar 2009 med heimel i lov 4. juli 2003 nr. 74 om hundehold (hundeloven) § 6.

 

Og hvis man da leser i hundelovens paragraf 6, så er det åpenbart at her trengs mer nøyaktig spesifisering.

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir-og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder.

Endres ved lov 26 aug 2011 nr. 40 (ikr. 1 jan 2012 iflg. res. 26 aug 2011 nr. 866).

"

 

Mvh

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Burde være ganske klart dette:

 

Og hundeloven sin paragraf 9 sier:

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

 

Har aldri hørt at det har vært tvil om tolkningen av hundeloven her: Kommunen har ikke mulighet til å vedta forskrift som innskrenker retten til bruk eller trening av jakthund utenom ordinær båndtvang (selvfølgelig under forutsetning av grunneiers tillatelse).

Unntaket er ekstraordinær båndtvang pga stor snødybde, men denne må vedtas spesielt i hvert enkelt tilfelle, og for et avgrenset tidsrom.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er vel heller ikke så veldig i tvil, men tatt i betraktning at enkelte i vest mer enn gjerne skyter en hund som kommer forbi, så er det greit å være sikker i sin sak :-)

 

Problemet i området er nok dessverre ikke loven, men en del folks uvitenhet om loven og fordommer mot hund :evil: Dette ser ut til å inkludere både politi og lokalpolitikere mange steder på Vestlandet.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er vel heller ikke så veldig i tvil, men tatt i betraktning at enkelte i vest mer enn gjerne skyter en hund som kommer forbi, så er det greit å være sikker i sin sak :-)

 

Problemet i området er nok dessverre ikke loven, men en del folks uvitenhet om loven og fordommer mot hund :evil: Dette ser ut til å inkludere både politi og lokalpolitikere mange steder på Vestlandet.

 

Ja det er nok de fordommene som er utfordringen. Det er heldigvis flere som ser positivt på det etter at de har vært med oss på jakt. Men det er fortsatt en lang vei å gå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...