Jump to content

Tomhylser i 12/70


Allan-S

Recommended Posts

hva er spesifikk for en hylse som går å relade ????

Fungerer det på samme måte som med riflehylser, at man nesten kan bruke hvilket som helst merke, bare man følger mengden krutt å bly fra di forsjellige fabrikantene ??

Hvor mange ganger kan man regne med å lade samme tomhylsen før den er utslitt?...

Hvordan ser man at man bør skifte ut hylsen??

 

Uff..ble mange spørsmål her nå, men føler at jeg fortsatt svever i det uvisse om jeg skal begynne selv eller fortsette å kjøpe.

Håper noen der ute kan lede meg på rett vei her, å gi den lille puffen som skal til for å investere :?

Link to comment
Share on other sites

Haglehylser er ikke like fra fabrikat til fabrikat.

Forskjellen er hvordan plasten er festa i messing clouten.Forskjellen ser du ved å se ned i hylsa.

Noen hylser har en skrå overgang til plasten og noen har en vinkelrett overgang.Her er det litt som med patron lengden i f.eks 9mm parabellum,men her er det vaden som er prosjektilet(fylt med hagl)

Dette får konsekvenser for trykket!!Forskjellen ligger i hvor stort rom kruttet har.Husk du har ikke mye å gå på når det gjelder trykk i haglepatroner.En trygg ladning i en patron med vinkelrett overgang kan fort bli en overladning med en hylse med skrå overgang pga mindre plass til kruttmengden.

Derfor har jeg kun brukt utskutte leirdue hylser,alle fra samme fabrikat for så og utvikle en trygg ladning med disse.Det er advasler om at man kun må bruke samme hylse,wad og hette som oppgitt i ladetabellene som kruttprodusentene publiserer.

En god regel er å ikke lade hardere en at haglene samler som den choken du har i børsa.Lader du for hardt så vil hagsvermen øke i diameter over det som choken i hagla tisier.Eks:Imp cyl choke =50% av hagla i patronen inne i en sirkel på 75cm på 35 meter.

Mod choke 60%

Full choke 70%

Gode ladedata for nordiske kruttsorter er mangelvare.

Link to comment
Share on other sites

For å motivere litt da...

Lokale våpenforetninga her har hodgon longshot, hagl, hetter og wads som kan brukes i kombinasjon med drøssevis av de tommhylsene som kan plukkes på banene rundt omkring.

Ladepressa husker jeg ikke helt hva den kostet men den var billig, under tusenlappen og det er det eneste som ikke er forbruksvare.

Da er det egentlig ikke store kostnaden sammenlignet med riflelading, om du bare klare å holde deg til et lite oppsett.

Selv har jeg gått tilbake til start og har nå kun en ladning på 36 gram som jeg varierer med haglstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ute etter kun EN ladning som virker på fugl......bruker kun cal 12 70

når jeg sier fugl, da tenker jeg på ender å rype, ellers så blir det jo en å annen kråke innimellom også :smile:

Om jeg har forstått dette riktig nå, så bør jeg helst holde meg enten til patroner med skå overgang eller patroner med vinkelrett overgang mellom plasten å Clouthen. Ikke veksle mellom disse med samme kruttmengde .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...