Jump to content

Svigermors Tikka


Eirik

Recommended Posts

Hele prosjektet begynte med en kommentar på banen der jeg og svigermor skyter, om at jeg burde begynne å lade til henne og. Jeg er snill svigersønn og sier ja. Utgangspunktet var en standard Tikka T3 Hunter. Prosjektet er lavkost, men ny stokk ble kjøpt og brukt, (så gamlestokken ennå er brukende), i tilfelle det skulle drite seg.

1Utgangspunkt.JPG

Presisjonen ble kontrollert, og funnet til å ha litt forbedringspotensiale.

blink0

En kontroll av anlegg og fester i stokken avslørte en ussel liten rekylklakk i aluminium. Det kan vi vel ikke være bekjent av? Så man tager hva man haver, og jeg hadde en gammel slegge fra en forhøster som var nesten rett dimensjon.

2Slegge.JPG

Og etter litt kapping, filing, pussing, tilpassing og TLC så var det en nøye tilpasset rekylklakk i stål i børsa.

3Rekylklakk.JPG

Så må en jo bedde børsa. Anleggsflater ble hullet opp for godt feste,

4Bedding1.JPG

Avtrekket maskert,

5Maskering.JPG

Bedemasse sauset i og låsekassen satt i press i stokken,

6Bedding2.JPG

og litt venting før en avdekker en fin bed.

7Bedding3.JPG

Etter litt kikking på anlegg på kolben for svigermor fant vi ut at det var en del å gjøre der og. Både høyde og sideanlegg måtte justeres en del. Så vi tok noen mål og fant noe treverk. Først limte og skrudde jeg på stokken en jigg for å ha anlegg til sagingen.

8Sage1.JPG

Sagingen ble utført på sirkelsag.

9Sage2.JPG

Ferdig kappet.

10Sage3.JPG

Nytt treverk ble limt inn, en gammen dørkarm i noe som kan være teak ble funnet adekvat.

11Lim1.JPG

Ferdig limt.

12Lim2.JPG

Tilpassninger til eksisterende stokk og skytter ble gjort.

13Tilpasse.JPG

14Pusse1.JPG

Til sist ble stokken strippet for orginalbehandling for å gis en runde og tre med olje.

15Pusse2.JPG

Og ble presisjonen på hjemmeladet ammo bra?

blink1.JPG

Ja grei nok til Partizan kule. Fikk også tilpasset Swift A-Frame til noenlunde samme treffpunkt.

blink2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...