Jump to content

Ødelagt demper Hardcore Twister 45??


Mr.Polar

Recommended Posts

Var på jaktfeltstevnet i dag. Etter 15 skudd,så skrudde jeg av demperen slik at den skulle få kjøle seg ned før di 15 siste.

Vi hadde god tid å skulle sjekka 3 hold som vi hadde skutt på,så demperen fikk god tid å bli kald på.

Da vi skulle starte på hold 4 til 6 skrudde jeg på demperen igjenn.(den var da lunket) Da den buttet i bunnen,så gir jeg den bestandig et lite drag extra..langt fra hardt,men slik at jeg vet den sitter. Men syntes det var så"rar"motstand i.f til det som er vanlig. Så jeg måtte gi den en halv omdreining. Dete var pussig tenket jeg,men tenkte at det kanske lå et ubrennt krutkkorn eller smuss i gjengene.

Di 3 siste holdene gikk bra syntes jeg..gode avtrekk og stødig bilde i kikkerten. Jeg var ganske sikker på at di fleste skuddene satt dær dem skulle. Hadde etter 3 første hold.10/7 fordelt slik:

Hold 1: Liggende på Ekorn,38 m. Res 4/4.

Hold 2: Stående på Rev,88 m. Res 1/0.(jeg er ingen stående skytter)

Hold 3: Sittende på Mår,40 m. Res 5/3.

Men da jeg skudde av demperen så var den treg å skru helle vegen,å ikke syntes jeg at den komm opp langs pipa heller. Å det hadde jeg helt rett i. For jeg kunne bare dra den rett opp. Å da sto innmaten til demperen igjenn på pipa.(Lik en rekyldemper) Jeg ante at dette kunne ødelegge skytingen min..å helt riktig. Da vi kom fram til blinken var 2 av skuddene langt utenfor figure. Slik fortsatte det på de to neste å..skuddene satt spredd åver hele skiva. Å fikk 7/2 på di siste 15 skuddene. Forklaringen lå i demperen..eller rettere sakt skulle ha logget i dempere.

Så mitt s.mål nå er. Har noen med samme demper opplev det samme? Å er demperen nå ødelagt,eller er det slik at den i beste fall bare har skrudd seg ut fra dem utvendige gjengene som du ser på bildet? Skal uannsett ringe Rygge Våpen i morgen å reklamere. Kjøpe den i sep i fjor. Skutt ca 300 skudd med den. Å ikke va demperen så vanvittig varm heller. Men varm var den ja..men jeg klarte å skru den av etter 15 skudd for hånd. Å det klarte jeg å etter di siste 15 skuddene. Kalibret er 308,å demperen har en extra modul om det skulle ha betydning. Jeg brukte Sierra Match King 168 gr med en hastighet på 743 mps i mitt våpen.

04092011689.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser det er relativt fingjenget, så det er kanskje ikke så mye som skal til for å dra ut gjengene. I tilfelle så er det jo et kleint design,

 

1mm stigning er sterkere enn 1.5mm stigning. Fingjenger er altså eneste fornuftige design.

 

 

 

derimot aner jeg ikke hva som kan ha skjedd med demperen. Reklamasjon bør være på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Viss du ikke rett og slett har skrudd så du har revet ut gjengene i alu dempern. Ser det er relativt fingjenget, så det er kanskje ikke så mye som skal til for å dra ut gjengene. I tilfelle så er det jo et kleint design, bør ikke klare å dra ut gjengene med normal håndmakt.

 

Jeg har nok ikke brukt mye makt...kan ikke si eksakt hvor hardt jeg skrur den,men det skal ikke rare"taket"til før den er løs. Jeg kan nevne at den"flammedemper"som sto igjenn skrudde jeg løs for hånd,men den satt litt mer enn hva demperen normalt gjør. Jeg er da ikke Obelix heller da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er relativt fingjenget, så det er kanskje ikke så mye som skal til for å dra ut gjengene. I tilfelle så er det jo et kleint design,

 

1mm stigning er sterkere enn 1.5mm stigning. Fingjenger er altså eneste fornuftige design.

 

 

 

derimot aner jeg ikke hva som kan ha skjedd med demperen. Reklamasjon bør være på sin plass.

 

Det er vel ikke helt riktig ifølge det jeg har lært, du kan skru gjengene hardere igjen med mindre dreie moment jo mindre stigning man har, men selve styrken i gjengene blir lavere.

 

Edit: nå ble jeg forresten litt usikker selv.. kanskje jeg tar feil.

 

Edit igjen: Nå har jeg bestemt meg, grøvre gjenger gir høyere gjengestyrke men lavere bolt styrke, altså min første konklusjon :-P

Link to comment
Share on other sites

det samme skjedde med meg sist jeg var på jaktfelt, rekylbremsen sto da igjen på løpet når jeg gjenget demperen av mellom seriene. jeg dreit i det der og da og gjenget demperen på igjen for de siste holdene. når jeg kom hjem og skulle pusse børsa. løsnet alt som normalt. hadde helt glemt av å ringe leverandøren, men skal gjøre det i morgen. jeg regner med de har brukt en type locktighte som ikke tåler nok varme....

kaliberet er forøvrig 308 og det ble skutt med lapua trainer 8,ettelerannet gram fabrikk ammo

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå studert inni demperen. Gjengene inni er helt fine Ingen spon eller skader. Så det er som nevnt over sikkert brukt en type Locktight som ikke tåler høy temperatur.

En kompis var innom. Han hadde Locktight for hjullager..den tålte høy temperatur.

Jeg tror følgende har skjedd. Demperen er skutt"for varm". Stålet i løpet har utvidet seg slik at det har"låst"demperen fast til pipa,mens aluminiumen har utvidet seg mer enn stålet i"flammedempern",samt Locktight`en har blitt flytende. Dette resulterte i at feil del ble skrudd løs.

Men hvor har du kjøpt din demper Lennart?

Skal jeg ta kontakt med importøren,eller forhandler jeg handlet av? Hvem er/var importør for1 år siden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...