Jump to content

Spørsmål angåande farging.


Aslakhv

Recommended Posts

Som sagt nokon spørsmål angåande farging og oljing.

 

1, Når eg oljar så snur eg oljeflaska oppned på ein serviett og overfører detta til knivskaftet, men ser at mange brukar oljebad. Altså å legge kniven i eit glas med olje. Vil dette gje bedre resultat enn to-tre rundar med vått papir??

 

2, Under farging av slir. Når eg har bruka narvsverte av type gulbrun så har det liksom blitt stader der det blir farga mørkare enn andre. Kva kjem dette av? Eg brukar pensel til å farge.

 

3, Ser at nokon har fått til å farge liksom to fargar på sama trestykke.

Kunne nokon forklart framgangen? Såg den eine kniven til Knut med Svart og gult i skaftet. Råtøft!

 

- Aslak.

Link to comment
Share on other sites

1.

Jeg lar skaftet stå nedsenket i olje i ca 1døgn. Tror det trekker mer olje da enn ved å smøre på. Har du hornbiter el.l. i skaftet må du bruke din metode,ellers blir de misfarget av oljen.

 

2.

Farging av lær er ikke så enkelt og ikke helt til å bli klok på. Tror kanskje de mørkere partiene du får er der du setter ned penselen, prøv å ta mindre farge på penselen om gangen.

 

3.

Se i denne tråden:

viewtopic.php?f=23&t=51951

Link to comment
Share on other sites

Tænker om der trekker olie ud fra skæftet og ud i sliren? det undgåes ved at lade skæftet og olien hærde ordentligt op før du opbevarer kniven i sliren. Du kan evt slutte behandlingen af skæftet af med at give en olie der hærder hurtigere end vanlig linolie. Fx Linoliefernis eller "danish oil".

 

2 farver af skæftet kan du lave ved at farve en mørk farve først og derefter pudse/slibe den med fint sandpapir ca korn 400. Det sliber farven væk fra de lidt blødere partier af skæftet. derefter kan du farve med den lyse farve. Den sætter sig på de partier, som du har slebet rene. Derefter behandler du med olie.

 

hilsen jes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...