Jump to content

Forskjell mellom 12/70 og 12/76


Allan-S

Recommended Posts

Hei Jeg har skut med beggedeler og synnes ikke der er noen serlig forskjell. Av den ammo man for kjøpt er der jo heller ikke den store forskjell på hagelladning. Men går det an og lade selv så man får en noe kraftiger 12/76 eller kan begge lades opp til nermest det samme ?

Link to comment
Share on other sites

har akk samme oppfatningen som deg. tvert i mot får jeg jevnere skuddbilder med 70ammo i haglene mine-(2xstar m 76 kammer+winchester m 70 kammer og tidlegere ei beretta st 390 m 76 kammer). winchesteren min setter utrolig jevne bilder med all ammo,men den har "bare" 70 kammer og noe dei kaller for "back bore" hva nå det var for noe nå i gjen...? ang inntr i finer og spon på 35m så er det ingen forskjell målt med skyvelære. under praktisk jakt har jeg ikke merka forskjell i det heletatt. egentlig rart dette hære fordi rekylen er jo merkbart større, og det er jo plass til litt mer haggel og krutt.... men teori og praksis er ikke alltid helt enige. for min del så foretrekker jeg den lettere rekylen,for resultatet er det samme ang drepe effekt i viltet. det jeg ikke har prøvet men som sikkert blir merkbart kraftigere må vel være 89mm...da kan man nok ha endel mer haggel,og fremdeles ha krutt nok til å få god hastighet på skuddet. men så var det rekylen da....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...