Jump to content

Jakt/leirdueskyting uten jegerprøve.


Spirella

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har prøvd å finne ut ang øvelsesjakt, og har vel tolket det dit hen at jeg hadde hatt lov om jeg var mellom 16-18 år? Det vil si at voksne mennesker med følge av annen godkjent, voksen jeger, eller flere, ikke har lov til å "øve"?

 

Gjelder dette leirdueskyting utefor trappbane også? Eller holder det med "følge" av skikkelige jegere og tillatelse fra grunneier om å trene litt på et jorde? Har lest våpenloven, etter beste, non-juridiske evne, men er fremdeles ikke sikker.. :roll: Kunne tenke meg litt skytetrening uten å være nødt å stå timevis i kø for så å bomme på en hel serie ;)

 

Har sendt forespørsel på jegerprøve nå, og kommer til å melde meg på der med en gang det er nytt kurs. Men har forståelse for at de fleste instruktøtrer heller vil være i skogen akkurat nå :D

Link to comment
Share on other sites

du kan erverve børse til å skyte på duer uten jegerprøve. Den børsa kan du fint trene med på jordet, samme regler gjelder som om børsa skulle vært ervervet til jakt....

 

opplæringsjakt gjelder for opp til 18 år, men 16-18år er vel bare om du skal være med å jakte storvilt. for småviltjakt med hagle kan opplæringsjakta starte som 13/14 åring mener jeg å huske. Men du er vel eldre enn at noen av disse alternativene hjelper deg. hehe

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har prøvd å finne ut ang øvelsesjakt, og har vel tolket det dit hen at jeg hadde hatt lov om jeg var mellom 16-18 år? Det vil si at voksne mennesker med følge av annen godkjent, voksen jeger, eller flere, ikke har lov til å "øve"?

 

Gjelder dette leirdueskyting utefor trappbane også? Eller holder det med "følge" av skikkelige jegere og tillatelse fra grunneier om å trene litt på et jorde? Har lest våpenloven, etter beste, non-juridiske evne, men er fremdeles ikke sikker.. :roll: Kunne tenke meg litt skytetrening uten å være nødt å stå timevis i kø for så å bomme på en hel serie ;)

 

 

Jakt under oppsyn gjelder kun i de aldersgrupper som nevnt over, undom som nettopp har tatt jegerprøven og er under 18 år. Du som er xx år, trenger ikke tenke på dette. Men skal DU skyte elgen som kommer der du sitter på post må du ha bestått jegerprøven, betalt jegeravgiften og tatt storviltprøven... :)

 

Har du ervervet ei hagle/ lånt deg hagle kan du med grunneiers tillatelse trene så mye du vil på f.eks et jorde el lign. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar! Da blir det innkjøp av kasse med leirduer! :D Hadde ikke tenkt til å skyte på noe uten skytetrening først, så det passer fint at det ikke blir noe skikkelig jakt før til året.

 

Har også fått lurt med meg to jenter til på kurs etter nyttår, så det blir bra :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes dispansasjon fra reglene om opplæringsjakt og aldersgruppe,men Spirella kommer ikke under disse reglene såvidt jeg har forstått.

 

Den er ca som følger. Man kan søke fylkesmannen om disp fra regelen om å må ha tatt jegerprøven for å jakte eller drive opplæringsjakt uavhengig om man er innenfor eller utenfor aldersgruppa mel 14 til 18 år. Dette under forutsettning at det iløpet av året ikke har blidd arangert jegerprøvekurs i din hjemkommune eller i en nærliggende kommune.

 

Det var nå det jeg ble fortalt da jeg undersøkte dette i 2005.

Link to comment
Share on other sites

Takk :) Alt en kan få av info er fantastisk.

 

Uansett hadde det aldri blitt aktuelt å søke for min del. Får uansett ikke nok skytetrening på denne siden av nyttår, og uka etter årskiftet starter det opp nytt kurs, så da er jeg klar neste høst! Så lenge rekorden min på en leirdueserie ligger over 1. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...