Jump to content

Hva slags kaliber på rev, tiur og gås??


Mikkel1234

Recommended Posts

308 er fint på rev, gås og tiur. valg av kule har mer å si enn kalibret.

mye fordeler med å gå på et slikt kaliber med en gang i tilfelle du får tilbudet om å bli med å jakte annet vilt som krever mer anslagsenergi enn f.eks. et .22 kaliber har.

tror nok ikke du kommer til å angre på å kjøpe 308 istedet for et mindre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange kalibre egner seg til de nevnte.

 

Typiske småviltkalibre, som er godkjent opp til og med rådyr er .222, .223 og .243.

 

Kalibre som er godkjent "fra dvergspissmus til bjørn" er feks 6,5x55, .308 og .30-06.

 

Disse er av de vanligste kalibrene i dag, og de fleste butikker har et visst utvalg av ammunisjon.

 

Har selv .222 og .308 og er fornøyd med begge, men om jeg ikke hadde hatt rifle, og bare skulle hatt èn, hadde jeg valgt den gode, gamle "folkevogna", 6,5x55. Fin på det meste den, og alle butikker har garantert ammunisjon.

 

De tre førstnevnte er i utgangspunktet (i hvert fall de to minste - kjenner ikke .243 noe spesielt) laget for skadedyrskyting, og ammunisjonen en får tak i er ikke best tilpasset matvilt. Lader man selv er de utrolig artige, og man kan skreddersy patroner til hva man skal jakte på, samtidig som de er utrolig presise.

 

De siste er matviltkalibre. Her får man også skadedyrskuler om man lader selv. Den store fordelen med dem er jo, som sagt ganske mange ganger på forumet, at de kan brukes til alt lovlig vilt i Norge, noe de første ikke kan.

 

Med fare for en viss debatt rundt dugeligheten mellom "de tre store", gå for 6,5 du. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader ammo selv er 308 fint. Utvalget innen fabrikkammo til fugl begrenser seg i 308, men det gjør det jo som oftest uansett kaliber. Norma Fogel funker på et vis, uten at jeg har de beste erfaringer med den. Mange bruker den på fugl. Billig er den vel og på xxl.

 

Hvis børsa kun skal brukes til viltartene du nevner kan man gå ned i kaliber størrelse. Ikke fordi 308 ødelegger, men fordi man gjerne skyter bedre med mindre rekyl. Smak og behag. Jeg har 308 og trives med det! Fordelen med å ha muligheten til å jakte alt har du i en 308.

 

308 går for min del foran nevnte 6,5x55 - fordi 308 trives med korte løp, noe 6,5 ikke gjør. Samt at man får kort låskasse. Dette betyr lettere og hendigere våpen;)

 

Lader du selv har jeg ladedata på 123grs lapua cutting edge som er fin på fugl. Dette tas evt på pm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...