Jump to content

Skyting fra frontrest med rundt 3"" fortre


Sniper-Arne

Recommended Posts

Har netopp fått tilbake jaktfeltrifla mi fra børsemakeren med nytt rustfritt LW-løp. Løpet er 21,5mm tykt og 22"" langt. Foreløpige tester viser at rifla stabilt går 1/2 MOA hvis skytteren gjør jobben sin, og her kommer noe av problematikken..... :)

 

Jeg har en frontrest fra Sinclair med frontsekk beregnet på 3"" rundt fortre. Stokken er en Boyd's tommelhullsstokk og er lettet i løpskanalen, slik at det er uaktuelt å frese den flat. Problemet er at da den er rund i kantene så merker jeg godt at den blir ustø i resten og at jeg lett får "slengere" pga. dette, da den er ustabil sideveis i resten.

 

En kamerat av meg tipset meg om at det er å få kjøpt en aluminiumsblokk som du fester på fortreet på rifla, i reimfeste som er tilpasset flat frontbag. Har lett etter dette på nettet og har ikke funnet noen som har dette. Tanken er å prøve dette sammen med en annen frontsekk for å øke stabiliteten i rifla under testing. Siden dette er ei børse for jaktfeltbruk så synes jeg det er drøyt å kjøpe en BR-stokk bare for å teste ammo. Det skal også sies at jeg har blitt meget interessert i ekstrempresisjon, så hvis jeg får dette opsettet til å funke så hvem vet....kanksje man dukker opp på ett benkehvilerstevne bare for morro skyld.....Skader jo ikke å ha børsa til å være stabil i resten til langholdsbruk heller. :) (Hadde jeg ikke hatt denne interessen, så hadde dette vært et uaktuelt tema da jeg er klar over at testinga har vist at rifla går godt nok til jaktfeltbruk :))

 

Noen som har råd eller en link til ei web-side som selger overnevnte utstyr (eller noen som har en brukt LV/HV stokk til Rem 700 SA kanksje??)....

Link to comment
Share on other sites

Jo da, det finnes det vettu, mr Sniper Arne.

Har du ikke vært online i godteributikken Sinclair?

 

04-1700.jpg

Sinclair Forend Benchrest Adapter

 

Men det skulle ikke være noen heksekunst å lage til noe selv. Da kan du få tilpasset "klossen" nøyaktig til 3" frontbagen du har.

 

Jeg har selv erfart hvor vanskelig det er å holde stokken i ro hvis fortreet er temmelig rundt.

Selv om front-bagen er rundet og tilpasset stokken, så vrir den seg i rekylen og lager flyers i skiva pga feil rekylopptak.

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker, fant det jaggu i katalogen til Sinclair her om dagen selv også, men etter det jeg kan se blir denne for smal da fortreet mitt er 3 "", så løsningen blir nok å kjøpe en brukt benkestokk og bruke den tl intensiv testing :)

 

Bekymrer meg egntlig litt over hvor interessert jeg har blitt i ekstrempresisjon. Man har jo ikke tid til alt, og en ting er sikkert.....hadde jeg brukt mer tid og penger på å trene til jaktfelten, istedenfor lading og laderelaterte ting så tror jeg at jeg hadde blitt en bedre skytter av det! Mon tro om fjordårets vinner i jaktfelt skyter mange skudd over rest i året, og hvor mange mm Sauer'n hans går på det jevne.... :D Han skyter bedre enn meg i løypa, det er sikkert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...