Jump to content

Lyddempet hagle fra Red Jacket (Sons of Guns på Discovery)


stich_it

Recommended Posts

Hei, relativt ny på forumet(vært medlem en liten stund men først nå jeg kjenner jaktgenet sprelle :lol: ).

jeg lurer på om denne haglen RTS-ZK-S/S-12 fra Red Jacket(se link under) er lovlig til bruk i Norge?

 

http://www.redjacketfirearms.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=9&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=3

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre Rufus litt dypere:

 

Saiga-12 har todelt koble (adskilt pistolgrep og skulderparti), hvilket ikke er lov - det er et krav i norsk lov at når du skal rane en bank, så må du mishandle hagla med sag først.

 

Akkurat den i filmen ser også ut til å ha foldestokk, noe som heller ikke er så populært.

 

Noe verre er spørsmålet om "militær karakter". Det har ingenting med utseendet å gjøre, men med mekanismen og dens mulighet for helautomatisk ild. Hvorvidt Saiga-12 enkelt kan gjøres om til maskinhagle, vet jeg ikke.

 

Lyddemperen lager kanskje også trøbbel i forhold til krav om løpslengde, men her her jeg ute på tynn is.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

det er ikke ulovlig å sette demper på en hagle, så lenge hagla i seg selv er lovlig. Har selv lekt med tanken, men har kun dobbelløp. Det jeg tenkte var å brotsje noen hull i en ekstended choke og så lage baflene utenom denne. Burde ikke være veldig vanskelig. Jeg må også si at Sons of Guns var en STOR skuffelse, lite fokus på selve lagingen og masse bullshit rundt... Skikkelig amerikansk klisje. Lasta ned alt og så et par episoder og sletta det igjen.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre Rufus litt dypere:

 

Saiga-12 har todelt koble (adskilt pistolgrep og skulderparti), hvilket ikke er lov - det er et krav i norsk lov at når du skal rane en bank, så må du mishandle hagla med sag først.

 

Akkurat den i filmen ser også ut til å ha foldestokk, noe som heller ikke er så populært.

 

Noe verre er spørsmålet om "militær karakter". Det har ingenting med utseendet å gjøre, men med mekanismen og dens mulighet for helautomatisk ild. Hvorvidt Saiga-12 enkelt kan gjøres om til maskinhagle, vet jeg ikke.

 

Lyddemperen lager kanskje også trøbbel i forhold til krav om løpslengde, men her her jeg ute på tynn is.

 

Om eg ikkje tar heilt feil så var vel saiga 12 inne for typegodkjenning rundt '04, men det vart brått slutt med det nye rundskrivet (eller var det loven). Eg var ialefall ein av dei som satt og venta i all forhåpning :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...