Jump to content

Om ulv, rev og skogsfugl


jense

Recommended Posts

Ulvesaken får mange jegere til å se rødt, men vis vi legger konflikten mellom ulv og husdyrhold, hunder og elg til side litt og ser på et kanskje nyttig aspekt med ulven for oss skogsfugljegere;

De siste årene har vi hatt påfallende gode skogsfuglår i områder med ulv, nærmere bestemt i områdene østlandet langs svenskegrensen. Feks Trysil/rendalen området og sørover. Derimot har det, med noen lokale unntak, vært jevnt over elendig med skogsfugl i trøndelag de siste årene hvor vi ikke har ulv. Dette er veldig vanskelig å forklare i og med det har vært særdeles bra med skogsfugl bare noen mil unna over på svensk side av grensen for trøndelag. Det jaktes tross alt svært hardt i mange områder der også, og revejaktinnsatsen er omtrent som i Norge. Hovedforskjellen er her igjen at det er ulv på svensk side.

 

Jeg har selv lagt merke til at skogsfuglbestanden tok seg vesentlig opp etter at det kom ulv i området jeg jakter. Revesporene i nysnøen ble vesentlig færre. Etter at ulven så ble skutt og fjernet falt så skogsfuglbestanden igjen til "normalen", og tallrike revespor ble igjen å se. Flere som jakter i grensetraktene til Sverige har også opplevd dette. Selvsagt kan det hele skyldes tilfeldigheter, men det er et faktum at ulven er en aktiv revejeger. Reven er en av hovedfiendene til skogsfugl både på reirstadiet, kylling og som voksen. Tross litt oppsving i revejakta siste årene felles det fortsatt lite rev i Norge i forhold til den rekordstore revebestanden. (Jeg oppfordrer foresten alle til å felle rev i sitt skogsfuglterreng.) Kanskje kan også ulven være til hjelp for oss småviltjegere på akkurat dette området.

Jeg synes det at ulven er en aktiv revejeger bør huskes i denne debatten, og for min del jakter jeg gjerne i ulveland! Også forøvrig på ulven selv i lovlige former når den blir for mange!

Link to comment
Share on other sites

men vis vi legger konflikten mellom ulv og husdyrhold, hunder og elg til side

 

Legger man konflikten til side er det vel ingen konflikt lenger?

 

Angående at skogsfuglbestanden tar seg opp når ulven kommer på terrenget så har vel forskningen som er gjort på Finnskogen vist det samme. Reven gjør store innhogg i bestanden så da ulven tar reven så er vel dette naturlig. Det er dog lite hyggelig å ha en revelignende, halsende hund løs i skogen med ulv i nærheten.

 

Jeg jakter helst i ulvefritt terreng, problemet er bare at det begynner nå å bli så langt unna der jeg befinner meg at det snart er praktisk umulig å få til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...