Jump to content

Vedlikehold av Weatherby SA-08 (Halvauto hagle)


Vidar Hetlelid

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har endelig kjøpt meg en hagle etter å hatt jegerprøven i over 2år uten å dratt ut på jakt enda. Ser frem til å begynne smått med jakt nå til høsten. Jeg har skutt kanskje litt over 100 lerdueskudd med haglen og er storfornøyd med den sålangt.

 

 

Det jeg lurer på er hvordan, og hvor ofte, den skal vedlikeholdes. Og hva jeg skal gjøre når jeg utfører vedlikholdet.

 

Håper det er noen glupe hoder her inne som kan dele noen tanker og tips rundt dette.

 

Takker for svar.

 

Med vennlig hilsen,

Vidar Hetlelid

Link to comment
Share on other sites

har kommet hjem med en ny slik en i dag, sitter og peller litt, men er ikke i stand til å få løs det lille håndtaket på sluttstykke (eller hva det heter..)

Noen som har noen tips?

jeg har fjerna løpet først også dratt sluttstykke tilbake ca 2 cm som det står i manualen som fulgte med, har også forsøkt å dra det korter lengre tilbake.. neste alternativ er snart å rive det løs med tang :( hvis det går da :shock:

 

sorry for at jeg stjal tråden din litt Vidar, menvirket som et egent sted å få ett godt svar :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Svarer på begge jeg!

Har denne hagla og skyter en del for tiden nå for å få inn siste rutinene før jakta. Skyter ca 250-300 skudd før jeg tar den helt fra hverandre og pusser skikkelig og smører opp.

Ser ikke poenget med å gjøre det oftere for er ikke mye møkk når jeg gjør det;-)

 

Ang sluttstykke grepet skal det bare trekkes rett ut! Sitter med en kule og fjær så bare ta i og dra rett ut;-) Da får du ut sluttstykket og hele sulamitten:) tar ca 10-20 sek å demontere hele børsa så den er grei å vedlikeholde..

Link to comment
Share on other sites

Den er grei, takk for svar. Men når du utfører vedlikeholdet, hva er det du faktisk gjør? Demonterer alt som kan demonteres, tørker av og smører opp? Jeg har ikke kjøpt pussesett enda, men kan jeg bruke noe alternativt? Er det nok å tørke av med en fille og smøre opp? Hvilken olje skal jeg bruke, må jeg kjøpe spesialolje?

Link to comment
Share on other sites

Den er grei, takk for svar. Men når du utfører vedlikeholdet, hva er det du faktisk gjør? Demonterer alt som kan demonteres, tørker av og smører opp? Jeg har ikke kjøpt pussesett enda, men kan jeg bruke noe alternativt? Er det nok å tørke av med en fille og smøre opp? Hvilken olje skal jeg bruke, må jeg kjøpe spesialolje?

Nytt våpen bør alltid pusses rent før du begynner å bruke det, da de blir satt inn med tykt lagringsfett fra fabrikken for å hindre rustdannelse før salg. Du må også sette inn chokene med våpenfett, slik at de ikke setter seg fast.

 

Pussing av hagla for meg går som følger:

1. Demonterer alt som kan gjøres uten verktøy. Gidder ikke ta ut/pusse avtrekkermekanismen hver gang.

2. Sjekk at choke® sitter bra. Dette bør vel gjøres regelmessig under bruk også, men skader ikke å ta en titt i forbindelse med pussing. Bør sikkert pusse av gjengene og bytte ut fettet av og til.

3. Kjører en våt fille (kun våpenolje i hagle, kobberløsende i rifle) gjennom løpet fra kammer og ut. Deretter noen runder frem (helt ut) og tilbake med kobberbørste. Pusser så rent med tørre filler (bakfra, ut og kast), evt. en og annen våt for å løse opp om det fortsatt er mye dritt igjen i løpet. Jeg lar løpet være tørt på innsiden, egentlig bør det lagres med et tynt lag olje inni og pusses tørt før skyting. Olje i løpet ved skyting kan skade våpenet. La choke sitte i for å unngå skader på gjengene.

4. Pusser alt metall jeg kommer til med mye olje på filla, pinne+fille eller evt tannbørste, tørker rent og setter inn delene med et tynt lag olje.

5. Setter sammen igjen, og går over det utvendige en gang til for å fjerne evt. fingermerker og passe på at det er oljefilm over alt.

 

Jeg vet ikke hvordan gass-systemet på en SA-08 skal gjøres rent. Les manualen til våpene før du gjør noe. Hagla mi skal f.eks. ha spent avtrekk ved demontering, og jeg kunne funnet på å spenne den ned om jeg ikke hadde lest instruksjonene.

Hvis du ikke har papirene du fikk med, så kan du laste ned weatherby-manualer her: http://www.weatherby.com/support/ownersmanual

 

Det skal bare ligge igjen en veldig tynn film med olje etter puss. For mye smøring er like ille som for lite. Det setter seg mye støv/kruttslam i smøringen, som kan bli hard og forårsake funksjonsfeil og slitasje.

 

Våpenolje får du billig på biltema. De har også et rimelig pussesett til kaliber 12 hagle. Noen bruker rødsprit til avfetting i forb. med puss. Kanskje verdt å vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...