Jump to content

utstilling


finskestøver<3

Recommended Posts

hei! har en 3 månder gammel valp, som jeg har fått flere komentarer på at jeg burde stille ut. har aldri vært på en utstilling.. og bare lurte på: finnes det på en måte en "mal"? hva ser dommerene etter? eller lettere sagt.. hvordan burde den se ut, for og i hele tatt ha sjans til og utmerke seg? kanskje jeg kanskje spørr rart! men som sagt jeg er helt blank!!

takker for alle svar!

kanskje en fordel og nevne rase, det er en finske støver!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke rasen, og regner derfor med at andre kan gi deg bedre svar.

 

Dommere skal ta utgangspunkt i rasestandarden, som du f. eks finner hos NKK.

 

Dommere er akkurat som alle andre folk, det vil si at de kan ha noe forskjellig syn på ting. Du trenger derfor ikke ta fram furteleppa selv om en dommer hunden en dårlig vurdering ;) Etter flere utstillinger (for forskjellige dommere) får du et mer helhetlig bilde, og "snittet" av disse gir nok en bedre pekepinn enn bare en utstilling.

 

Før en utstilling er det en stor fordel om hunden er vant til at fremmede tar på den (kjenner på kroppen og på bittet), kan stå pent og gå pent i utstillingsbånd (her ønsker kanskje dommeren at dere skal gå i runder, fram og tilbake, etc - så tren på forskjellige figurer). Dette er det enklere å få til om hunden har trent på fra ung alder, så her er det bare å sette i gang.

 

En hund kan ikke stilles ut med tellende resultat før fra 9 mnd. alder. Det finnes imidlertid egne valpeshow (hvor resultatene ikke registreres hos NKK), og disse kan være veldig god trening - både for hund og eier ;)

 

NKK har forøvrig laget en folder kalt Ny i ringen som kanskje kan være av interesse for deg.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hundedommere er vanlige mennesker (med sære interesser) og har som oss andre sine feil og mangler.

Jeg har opplevd å stille den samme hunden for 5 ulike dommere og fått vidt forskjellige resultater hver gang.

 

Om dommeren ikke tar i hunden, bortsett fra å sjekke tenner og testikler, men bare kvitterer ut en blåsløyfe med henvisning til flate poter og kort hals, så kan du være rimelig sikker på at den dommeren har sett seg ut en annen hund som vinner i din rase.

 

Neste gang kan du treffe en dommer som både klapper og sjekker muskelmasse, for så å sende deg videre med rød sløyfe og hederspremie.

 

Det er litt lotteri, men etterhvert lærer man hvilke dommere man ikke trenger å stille hunden for.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Du burde ta med bikkja på en utstilling i nærheten av deg, det veldig sosial trening for hunden å gå blant mange andre folk og bikkjer. Dommeren vurderer hunden opp i mot en rasestandard, men de vektlegger ofte litt forskjellige ting. Det du gjør når du melder på en utstilling er egentlig den dommerens mening om din hund. Hunden skal alltid vises i din venstre hånd med et godt trav imot klokka når det er bevegelse fra siden han/hun vil se. De ber deg også å gå rett ifra og rett imot for å se beinstilling forfra/bakfra under bevegelse. Når dommeren ber deg stille opp hunden, så sett hunden med alle 4 bein 90grader opp fra underlaget, slik at vinklingen på frem og bakpart kommer godt frem. Dette var bare enkle regler, men du skjønner tegninga hvis du møter opp på noen som tilskuer først. Det er støver på nkk utstillinga på Bjerke til lørdag og i Hof på søndag. Lykke til i veien mot et utstillingschampionat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...