Jump to content

Kaliber 20 på Tiur?


red74

Recommended Posts

Står på trappene til å dra på min første tiurjakt EVER i Nord-Sverige og er usikker på om jeg skal velge min relativt nye Sabatti kal 20 eller gammelharken (Star Baikal kal 12). Har liksom blitt litt venn med kal 20-børsa etter noen rypehøster og vil gjerne bruke den i tiurskogen også. Begge våpnene blir med, med ønsker gjerne innspill på det beste valget av våpen og ikke minst erfaringer med ammo og trangboring til tidlig tiurjakt.

Link to comment
Share on other sites

Trur nok du kan ta Sabattien med ein god følelse i magen. Treff du i tillegg betre med den enn Baikalen, så bør det iallefall ikkje vere tvil. Om tiuren får ei 32 grams haglladning utav eit kal. 20 løp eller ei 32 grams ladning utav eit kaliber 12 løp trur eg ikkje den merker så stor forskjell på, resultatet blir fatalt for tiuren uansett.

 

Ang ammo så må du nesten prøve deg fram i di hagle, sjekke tetningsgrad osv...

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 20 patroner med Kent Tungsten Matrix nummer 3 til Sabattien, noen som har erfaringer med denne ammoen.

Kan evt. kjøpe bly i Sverige for bruk i Sverige, vel vitende om forbudet mot å dra med seg restammo heim.

Takk for kjappe svar forresten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Kent tungsten matrix i kaliber 12 og det fungerer bra der iallefall, prøv ett skudd på papp e.l og se hvordan det ser ut.

neste uke i Sverige kommer jeg til å bruke Rottweil 20/76 4er i Sabattien min og senere i høst blir det Remington Wingmaster HD 20/76 6'er som jeg fikk tak i endel billig av. Begge deler lager fine svermer på 30 meter på papp i børsa mi ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...