Jump to content

Hvor i skogen bor Råbukken? (biotop?)


Ole-P

Recommended Posts

Hei!

 

Som fersk bukkejeger uten bukk på samvittigheten, så har jeg skjønt at jeg gjør noe/noen feil.

 

Der jeg har terreng er det lite dyr, området er stort og det beiter sau der. Så etter mange mange timer i skogen så kom jeg ikke over noe annet en 2-3 plasser med gammel møkk, i noen gamle tråkk. ikke et eneste feie merke eller brunstgrop og finne.Så da vill jeg nesten trekke den konklusjonen av at jeg har vært på feil sted til feil tid.

 

Så da lurer jeg virkelig på hvor har denne bukker reviret sitt. har det mestete av forskjellig biotop i terrenget så har mye og velge om. så i hvilken type biotop i skogen er det mest sansynlig å finne brunstgroper og feiemerker.? (er snakk om terreng på ørstlandet/romerike nord) så jeg kan få kommet litt nermere i jakten på og få felt min første bukk.

 

Så alle som har inspill ang hvor og i hvilket biotop det er størst sansynlighet for å finne feiemerker og brunstgroper, venligst skrik ut.

Link to comment
Share on other sites

Oj, ikke så lett å svare på dette uten å se terrenget. Generelt ville jeg kikket etter fine poster. Først og fremst jorder, hogstfelter, plantefelt eller liknende. Områder der du ser et godt stykke. Personlig har jeg mer tålmodighet hvis jeg kan sitte og speide over et større stykke terreng, enn om jeg sitter på en trang skogspost. Deretter ville jeg kikket i nærområdene til disse. Er det brunstgroper? Feiemerker? Er det obs. geit i nærheten? Geiter er "levende åte" i bukkejakta. :) Jeg legger opp jakta like mye etter obs. geiter som feiemerker og brunstgroper.

I områder på østlandet med lave eller middels bestander vil nok generelt bestanden være høyest tett på kulturmark, kontra mer skrinne skogsbiotoper.

 

Dette var nok langt fra noen fasit. Snarere heller noen betraktninger fra min side.

Lykke til og husk bilde når bukken er i bakken!

Link to comment
Share on other sites

I terrenget Er det vell egentlig alt av biotopen uten om kulturlanskap. er fra fjell til steinrøyser, furu partier (tette/glissene) samme med gran og bjørk. samt myrer, vann, elver/bekker og et eldorado av skogsbilveier som knytter alt sammen. og er vell 400høydemeter fra laveste til høyeste punkt i terrenget. og ligger for det meste sørvendt

 

Min første teori var og det og poste der furu/granskogen sto med oversiktlig undervegitasjon der man så en 100-200m og i hogstfelt alt fra nye til 5-10år gamle, hogstgata under høyspent'n og der terrenget var steinete så veksten var lav. men ikke i noen av disse områdene har jeg sett geit, brunst groper eller feiing. har kun funnet noe sporadisk gammel møkk som antagelig er fra streifdyr.

 

Så her må jeg vell mere ut og smyg-lokke etter bukken. men er da litt usikker hvor i biotopen jeg nå skal prøve meg? er det tette bjørke/gran/furu områder med dårlig sikt og mye myr og våte områder som er tingen? kjenner lite til levesettet til rådyr i skogen da jeg kun er vandt med å ha dem rundt meg i kulturlanskapet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...