Jump to content

Der klarte jeg det..å forveksle kruttsorter.


Robinson

Recommended Posts

Til skrekk&advarsel. Det er en grunn til at ladebøkene forteller at man skal sørge for at man kan ha full oppmerksomhet på det man holder på med når man skal lade patroner selv. Jeg skal på bukkejakt i morra , rett etter jobb. Og må rekke ei ferge , slik at alt må være pakket og klart i kveld. Men saken er den at jeg hadde lovt meg vekk til noe som innebar at jeg måtte ut i kveld på noe helt annet. Og da jeg kikket over jaktpatronene til min Sako Vixen i 223, såg jeg at jeg bare hadde 4 stk. rådyrpatroner med Barnes 62 grains kuler.Telte litt på knappene og var i grunn sikker på at det var nok...hvis jeg ikke rotet meg opp i problemer. Skitt au, jeg så på klokka , litt over kl 1700. Hvis jeg kjapper meg nå klarer jeg å lage meg 6 stk. til, og da har jeg 10. Rikelig.

Jeg fant fram boksen med Norma krutt, fylte kruttmålet, fant 6 tomhylser og hadde dem helpresset og primet på 5 minutter. Så var det å måle opp kruttladningene, sette i kulene og få patronene opp i boksen. Nå var det bare å hive seg i dusjen, så var jeg klar til det jeg hadde lovt meg vekk til.Kruttet i kruttmålet bestemte jeg meg for at det bare kunne være der. Jeg fant en lapp til å legge oppi målet, og begynte å skrive på den NORMA...så kikket jeg på boksen...204?? Så såg jeg at det stod en boks til på benken, med Norma 201. Så husket jeg. I går var jeg på banen for litt finpuss av skyteformen , og før det satte jeg sammen noen ladninger til samme rifla. Og jeg hadde tydeligvis ikke satt boksen på plass i igjen. En glipp bare det. Og nå var jeg i den situasjonen at det stod 2 bokser på benken og jeg var usikker på hvilke krutt som var i patronene og i kruttmålet. Det som var i målet gikk i do, og patronen ble merket med tusj og lagt vekk for å fikse senere. Det som skremmer meg litt er at hvis jeg ikka hadde begynt å skrive en lapp til å legge i målet, hadde jeg gått på jakt med 6 patroner med det som jeg er 90% sikker på er 24 grains norma 204 istedet for 201 som det skulle være. Jeg er usikker på hvor dramatisk det hadde vært, men det hadde i allefall ikke vært ønskelig. Nå er jeg klar med 6 nye, der jeg er trygg på at tingene er riktig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...