Jump to content

forskjell på treffpunktet ved forstørrelse?


joakim88

Recommended Posts

Jeg skal en tur på skytebanen i dag, og fin innskyte børsa før jakta :) men jeg merket at treffpunktet i løpet av sommeren har forandret seg. så når den nå skal skytes inn på nytt, lurer jeg på om jeg får forskjellige treffpunkt om jeg har den på f.eks 5ganger, eller 8ganger førstørrelse?

børsa går greit og jeg føler jeg skyter bra med den og treffer der jeg vil, men av og til synes jeg det kan være litt stor forkjell på plasseringene på blinken. (dette kan jo selvfølgelig komme av at jeg ikke ligger likt fra gang til gang, og mange andre faktorer kan spille inn)

Link to comment
Share on other sites

Siktet er bra det. Er nok som du er inne på noe med rekylopptaket.

Har du sjekket over skruene på rifla at de er skikkelig skrudd til?

Da mener jeg på kikkeerten og skruene som holder kolben til løpet.

Det kan ha vært anndre forhold når du skaut inn børsa. (vind, temp, etc)

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være noen endring i treffpunkt (egentlig siktepunkt) i en kikkert uansett hvilken forstørrelse man stiller den inn på. Altså, kort forklart: Dersom du fester kikkerten til noe som ikke flytter på seg, og så ser igjennom den mens du zoomer, så skal trådkorset alltid ligge over eksakt samme punkt fremme på blinken.

 

Selv har jeg opplevd noe av det du beskriver. Den ene gangen var det bed en billig kikkert, som da altså flyttet siktepunkt avhengig av forstørring. Denne kikkerten ble byttet på garanti.

 

Den andre gangen, så viste det seg at montasjen på børsa var løs: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=19124&p=289646

Link to comment
Share on other sites

har tenkt litt på at det kan være monasje, så tenkte å prøve å stramme alle skruer som holder siktet på børsa, samt de som holder siktet festa i montasjen:) har hatt børsa inne til gjenging for og montere demper, etter dette har jeg ikke gått over og sjekket skruene. det eneste jeg kan gjøre er å sjekke i kveld før jeg skyter og passe på at alt er som det skal:)

 

har forresten hatt børsa i koffert i de periodene det ikke blir brutk.. kan dette spille noen rolle ?

Link to comment
Share on other sites

har hatt børsa inne til gjenging for og montere demper

Har du skutt med den etter gjenging og før treffpunktforandringen ?

Hvis ikke er det nok her forklaringen ligger - den operasjonen vil alltid endre treffpunktet i større eller mindre grad, og i de fleste tilfeller får du også forskjellig treffpunkt med og uten demper.

Link to comment
Share on other sites

jada, har skutt med den etter at demper kom på :) så det skal ikke være noe problem. jeg har også sjekket forskjellen med og uten demper. som sagt, så tror jeg det er enten meg selv (at jeg ligger litt forskjellig fra gang til gang) eller at det kan være noen løre skruer som får siktet til å flytte/ vri litt på seg fra gang til gang. men dette skal fikses i dag, så får vi se hvordan det går :) men om folk har flere teorier, så shoot ;)

Link to comment
Share on other sites

gjør nok fort det ;) jeg har skutt mange nok skudd i mitt liv til å kunne eliminere feil som kan oppstå. driver aktivt med skiskyting osv, så jeg tror nok det med skyte delen i seg selv ikke skal være noe problem.. (selvom man aldri kan bli utlært)

men det kan være greit å høre om det er flere med samme med problem kanskje ;) men takk for svar jeg skal som sagt prøve meg igjen i kveld å se hvordan dette går. :)

Link to comment
Share on other sites

gikk over alle skruer, sørget for skikkelig tighte og fine fester. Hadde meg noen serier med trenings skudd, og var godt fornøyd.

Tok pause på en serie og lot god jenta kjøle seg ned, og skøyt en serie med jakt ammo, og presterer og skyte den beste serien jeg har gjort med rifla.. vil tørre påstå at med dette legger jeg saken død, og at rifla nå er fin som bare det ;)

 

takk til alle som har hjulpet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...