Jump to content

Vekt på laminatstokk vs trestokk vs syntstokk?


ko-stens

Recommended Posts

Grubler på å finne ny stokk til Brno Fox'en min da forskjeftet vrir seg. Pusset mye på løpskanalen i vinter, men jammen ser det ut til at jeg må i gang igjen snart... :roll:

 

Tenker kanskje mest på syntstokk, men finner ingen. Mulig at CZ527-stokk passer, så kan hende...

 

Har funnet denne nettsiden: http://www.laminategunstocks.co.uk/ etter litt googling. Her lager de laminatstokker blant annet til CZ527. Ser ut som om det er samme produkter som rifle-stocks.com har. Sistnevnte har et litt "rufsete" rykte, så kanskje denne engelske butikken er bedre.

 

Men så. Vil jo gjerne ha børsa lett da, i og med at det er ei børse som alltid er med i sekken, både på vanlig skogsfugljakt og på toppjakt. Med trestokken i dag er den en smekker liten sak, og jeg har ikke lyst å "ødelegge" den. Hvordan ville det bli med en laminatstokk? Tyngre? Mye tyngre? Hvor mye veier egentlig en laminatstokk kontra en tilsvarende trestokk?

 

Og hvor i landskapet havner en syntstokk?

 

Drømmer mest om en smekker KKC-stokk til børsa, men det blir vel fort litt dyrt i forhold til alternativene.

 

Slike stokker, er det "plug and play", eller må man bedde først?

Link to comment
Share on other sites

Laminat er generelt det tyngste du kan velge, og oftest ganske mye tyngre enn en trestokk. Av en eller annen grunn er nesten alle laminatskjefter feite griser. Dvs. de er ikke smekre (det gjelder også KKC). Jeg tror det har å gjøre med at de som velger laminat er ute etter presisjon og først og fremst ønsker en skikkelig stiv stokk.

 

Plastskjefter er ofte minst like tunge som treskjefter. De kan også være mye mykere, noe som gir dårligere presisjon. De kan noen ganger også påvirkes av temperatursvingninger.

 

Glassfiberskjefter (og div. blandingsversjoner av slike) er ofte like tunge som treskjefter, men er jo stive og upåvirkelige av temperatursvingninger.

 

Grafittskjefter (feks. fra McMillan) og skjefter laget av visse andre materialer, er betydelig lettere enn treskjefter, men koster plenty.

 

Noen av plast- og glassfiberskjeftene har aluminium/stål-skjelett som du kan skru rifla rett inn i (plug and play).

 

 

Spm: Har har du beddet rifla di? Ofte kan en skikkelig beddejobb være det smarteste. Jeg skiftet en gang ut et treskjefte med plastikk - det var søppel, både tyngre og mindre presist enn treskjeftet (mykt).

Link to comment
Share on other sites

Aha... Så vanlig trestokk er i grunn like greit skjønner jeg...

 

Har sett at veldig mange lettvektsmodeller av rifler har syntstokk, men etter å ha holdt i et par, virker det som hul plastikk og ikke veldig gode å holde i (synes Tikka T3 sin stokk er relativt laber sammenlignet med drømmen, Sako Finnlight), så de rimeligste frister ikke veldig. Vet ikke hvordan original syntstokk til CZ527 er, men den er sikkert dyr nok.

 

Blir det laminatstokk, tror jeg nok at jeg går for KKC sin i så fall. Nå blir stokken til Fox'en ganske liten i forhold til feks Sako .308'en jeg har, så vekta har kanskje ikke så stor betydning. KKC frister fælt egentlig. Har klådd mye på rifler med slik stokk på messer, og de er utrolig gode.

 

Det billigste er nok bedding, men jeg liker ikke at forskjeftet vrir seg så mye. Har pusset løpskanalen tre ganger, og jammen er det snart på tide med mer... Vil bedding stoppe slik vridning da?

Link to comment
Share on other sites

Tja, treskjefter er jo ikke håpløse, de er jo brukt i mange århundrer, men i mine kommentarer over har jeg ikke tatt tak i dette med fuktighet. Endringer i luftfuktighet, om rifla brukes i regn ol. vil jo være en påkjenning for treskjefter. Plastikk, fiberglass og grafittskjefter er jo ikke plaget av dette.

 

Hadde jeg vært i din situasjon og kunnet velge, ville jeg ha valgt et plastikkskjefte med alu-skjelett/beddeblokk dersom det var mulig å få tak i. Det er etter min mening det beste av de "rimelige" løsningene. De billigste plastskjeftene eller laminatskjefter ville jeg ikke valgt (laminatskjeftene er tunge). Dersom du har mer penger, og det var mulig å få tak i, ville jeg valgt et grafitt eller annet type lett syntetisk skjefte.

 

Bedding av treskjeftet ditt vil gjøre rifla mer stabil og så lenge forskjeftet ikke går inn på løpet vi du ha god presisjon (om løpet ligger skjevt er ikke viktig annet en estetisk). Jeg ville i såfall ha fått søylebeddet rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...