Jump to content

Skal bestille stokk til Mauseren. tips og erfaringer ønskes.


S.Arnesen

Recommended Posts

Skal bestille meg stokk til mauseren ifra boyds nå, men får ikke helt bestemt meg for hva jeg vil ha. Børsa skal brukes til jaktfelt og div trening.

Driver å lurer på denne, selvom jeg er redd jeg kanskje vil bli frustrert av å måtte ta ut tommelen for å ta nytt ladegrep :?:

 

http://www.boydsgunstocks.com/ROSS-FT-L ... 919-ft.htm

 

Bør jeg ta unfinnished for å være sikker på at jeg får kassa til å passe? Hørt det er veldig mye forskjellig ute å gå på disse gamle 98'ne...

 

Takker for alle tips og innspill på forhånd...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har en slik stokk selv, og kjøpte en som ikke var ferdig. Det tok 10 min med en dremel og en liten fres på den så passet alt rett inn. Beddet den og den fungerer utmerket. Har den på en 30-06 Mauser, og rekylopptaket i stokken er veldig bra. Følbar rekyl - synest jeg - er ikke værre enn en Mauser i 6,5x55 jeg har med vanlig jaktstokk. Er fornøyd med stokken, og har oljet den inn og pusset etter alle kunstens regler - og den begynner å bli svært bra i finnishen. Men den er så mettet med olje, at det pipler ut når jeg pusser at jeg ble rådet til å la det herde litt lengre. Så etter ei stund skal jeg begynne å polere med en hard bomullsrodell på en bormaskin.

 

Hva du kjøper tror jeg er det samme, men en som ikke er ferdig er det definitivt en del jobb med. Kjøpte en jaktstokk som var ferdig fra samme plass, og det ble litt fresing der å. Men etter bedding var alt som ei ny rifle. Anbefaler å kjøpe beddemasse samtidig fra samme plass - den er bra.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den stokken jeg også. Den ferdige.

 

Endel pussing og tilpassing for min del, da jeg skulle ha heavybarrel i den så ble litt jobb med å få den til å ikke knipe. Liker feelingen på stokken veldig godt.

Forskjellen på den ferdige og den ikke ferdige er vell finishen på utsiden.

Så er det ikke frest ut hakk til hevearmen (sluttstykke) men det tar ikke så lang tid:)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

jeg har også den stokken du vurderer. Helt ok den.

 

-lav kolbe for bruk av kikkert. Mer kinkig å bygge opp med forhøyer og blir gjerne ikke så pent

-på min passet ikke stokken med Boyds justerbare avtrekk. Det er for lite treverk i underkant, måtte trikse litt på underbeslaget for at avtrekk skulle fungere.

+Boyds stokkene er billige

+Boyds stokkene er av god kvalitet (jeg har 5 stykk av ymse slag)

+Denne Boyds stokken har ett spor bakover for sluttstykket. Dette gjør at ladegrep blir mindre rakklete enn om bolten går i friluft.

+Fin stokk for liten hendig rifle.

 

Anbefaler å kjøpe beddemasse samtidig fra samme plass - den er bra.

De eksporterer desverre ikke det lengre.. er vissnok brannfarlig :roll:

Link to comment
Share on other sites

@ MorganKane - Det var nu trasig - bestilte et par sett i mai av beddemassen sammen med noe annet, og de kom nu. Men det skjer mye på kort tid, så det var nu synn.

 

Grattis med ny stokk ;) Når du kjøper en ferdig stokk, så er det bare tilpasning som skal til. Kan nok være en fordel og bedde når du er ferdig med tilpasningen. Men husk å gi plass til beddemassen. ;)

 

Kan nok bli en stokk til derfra om ikke lenge, men holder meg til uferdig stokk. Liker å pusle med litt :D Er såpass fornøyd med den jeg kjøpte.

 

Når det gjelder høyden på stokken, så kan den bli lav med kikker og litt høy montasje. Etter litt finurlig tenking, så løste jeg det med borrelås og litt gummiremser. Ringte og spurte om det gikk å få slikt treverk, men det var vanskelig ja. Men de tok det til etterretning, så det kan jo hende det kommer en kolbeforhøyer med tiden - hvis vi er heldige. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

RWA;

det var jo ganske nøyaktig akkurat samme periode som jeg bestilte bedde settet, godt mulig jeg traff ekspeditøren på en dårlig dag;)

Fikk ikke noen info om at bedde settet var fjernet på bestillingen. Kun en notis i pakken om at den ble tatt vekk fra bestillingen p.g.a brannfare.. dermed måtte jeg stresse litt med å få tak i fra annet hold.

Link to comment
Share on other sites

sidan trådstartar allereie har bestillt stokk, sniker eg inn eit spørsmål her.

har kjøpt ein boyds classic laminat stokk (finished) til min fars mauser. alt passa rett i, og lurte på om det går greit å bruke den denna jaktsesongen utan å bedde den?

løpet er frittliggande, og skal sjølvsagt skyte litt, for å sjekke at den ikkje kastar.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle gå alldeles fortreffelig.

 

Boyds stokkene har som regel en god tilpassning. Dersom kasse og underbeslag "sitter som støpt" og må lirkes ut, er ikke utbyttet av bedding særlig stor. Men er den rakklete og delene kan lett tas ut av stokken, da har du en del å tjene på bedding.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

i dag kom endelig stokken, og etter 5min med grovt pussepapir så var tyskerstålet på plass der det skulle. må si jeg er meget imponert over finish og passform på stokken, Forventet ikke all verdens for den nette sum av 1063kr (stokk, frakt, toll og mva)... i morgen er det prøveskyting :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...