Jump to content

Antall skudd i kammer/magasin ved jakt med std. boltrifle?


wabbit

Recommended Posts

Gjelder reglene om antall skudd i kammer/magasin under jakt utelukkende halv-auto-rifler?

Har man en vanlig rifle, så kan man altså, om man skulle ønske det, ha magasin på 10 skudd (totalt meningsløst, men hypotetisk ment) ?

Jeg har alltid trodd dette gjalt alle typer rifler?

 

Er for all del av den mening at 1 i kammer og 3 i magasin burde være mer enn nok, da man skal sørge for at skuddet sitter der det skal...

men må bare stille spørsmålet likevel. Ser jo at det står halv-auto i forskriften, men ville bare få dette bekreftet/avkreftet.

 

 

-Wabbit.

Link to comment
Share on other sites

ex8mast:

Ok. Da er jeg opplyst.

Ser jo en fordel med stort magasin om man skyter på en viltart som gjerne står i flokk og man faktisk har muligheten til å ta ut 10+ dyr...

da er det jo faktisk fornuftig, eksempelvis et jorde med mye fugl samlet.

 

Takk for svaret.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett i akkurat det, men ta rypekull om vinteren i fjellet da som eksempel. Har hørt at man ofte kan ta ut en del av dem før de skjønner "tegninga".... selv om jeg aldri har gjort dette selv enda... Poenget var nå bare at det finnes jaktsituasjoner der det kan være praktisk med mer enn 3 i magasinet, selv om disse situasjonene er ytterst få.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...