Jump to content

vuderer kjøp av ny rifle


myrvang

Recommended Posts

Hei :smile:

Jeg vurderer kjøp av ny rifle, men er veldig usikker på kalibere jeg skal velge.

jeg skal bruke rifla på revejakt, både på åte jakt, smyg jakt og når bønda tresker og slår gresse på jordene.

derfor har jeg planer og og sette på lydermper og to-fot. rifla kan hende også blir brukt til litt rådyrjakt.

 

mitt 1. spørsmål er da: hva slags kaliber bør jeg velge? har hørt at 6,5-55 og 30,06 ikke er noe smart, i og med at jeg skal sette på lyddemper, og at de da mister en del kraft. jeg har en 308 fra før som jeg er veldig godt fornøyd med, men har ikke no lyst til og sette demper på den.

 

mitt 2. spørsmål er: hva slags merke burde jeg ha? og hva slags stokk? syntetiskstokk eller trestokk?

 

håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene, for jeg er veldig usikker.

 

mvh Atle Myrvang :smile:

Link to comment
Share on other sites

At 30.06 mister kraft når løpet kappes er sant, men den er fortsatt kraftigere enn 308 med samme kulevekt. Jeg har en 30.06 med 50cm løp og lang demper, men har fortsatt mer enn nok kraft selv med svake ladninger.

 

6.5 er litt værre da den såvidt holder storvilt kravet med full løpslengde.

 

Til rev holder det med enda svakere kaliber som 222rem og 17hmr. Billigere ammo til disse også. Vurderingssak altså. Men vil du 30.06 så kjøp det :)

 

Merke, model og syntet/tre/laminat kommer heeeeelt an på egne preferanser og lommebok.

Sjekk finn no og se om du finner noe du liker.

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 Target Tactical burde du kikke litt på :)http://www.remington.com/products/firearms/centerfire/model-700/model-700-target-tactical.aspx

Ulempen med den er at den er i det tyngste laget for rådyr jakt viss du ikke skal poste.

Den skytter innen for 1 krone med vanlig standard ammunisjon!

Denne rifla passer best til det mindre viltet der du trenger god presisjon, som f. eks. revejakt.

 

Et annet alternativ er en Sauer 200 STR, det du trenger å gjøre med den er å skfite til den stokken som passer deg best og ditt behov. Viss du gjør det så har du en super jakt rifle.

 

Kalibre du burde velge er 6.5 eller 308 win.

Disse er veldig fint til mindre vilt og 308 win kan du også fint bruke til det større hjorteviltet

6.5 er best til rev og mindre hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Mister en 6,5x55 så mye anslagsenergi ved demper at den ikke lenger er lovlig til de jaktformene du skal bruke den til?

Virker på meg som om folk bruker 6,5x55 til alt, inkl elg? Har de ikke også dempere på disse?

 

Jeg er ingen ekspert selv, altså. Spørsmålene er ikke retoriske, men faktiske spørsmål. Har selv bare hagle, men har godkjent søknad på rifle i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

6.5 duger til alt. at den "såvidt klarer storvilt kravet"..so what? er ikke elg(selv om det er like lov å jakte det som med 375HH) han skal jakte her, rev og rådyr. norma elite i 6.5 klarer storviltkravet med over 200 joule til "overs"

 

han sa heller ingeting om at børsa skulle kappes for demper(min tikka 6.5 er ikke kappet,og det er ikke noe for lang for meg,skal ikke styre så mye i tette plantefelt med sitkagran uansett)

 

stokken er mye smak og behag,min er jo plastic fantastic,og er vedlikeholdsfritt og fint.får ikke så lett striper og hakk heller.

 

selve lyddemperen gjør ikke at kula mister noe fart(heller motsatt har jeg sett i den del jaktblader)

mi børse er også rustfri,så det er lite vedlikehold.selv om ikke alle delene er det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...