Jump to content

Tips til kuler .22x55 villkatt (og 6,5x55)


Aannerud

Recommended Posts

Har ett .22x55 villkatt prosjekt på gang og tenkte det kanskje var noen her som hadde noen tips til kuler til denne? Og evt hvor disse kulene er å få kjøpt(midwaynorge har vel det meste men hørt litt forakjellig og leveringstiden) løpet er 1-7 stigning og har blitt anbefalt 80 gr kuler.

 

Dette ser jeg etter kuler til:

Baneskyting/trening:

Rovvilt:

Rådyr:

Toppjakt:

Bever:

Gås:

 

Mener ikke att j trenger en kule til hver av disse altså, men topp om noen har noen tips!

 

Da vi ble avhengig av å lade selv til villkatten kommer jeg også til og begynne å lade til min 6,5x55. Noen tips til denne og(selv om det finnes en hel hau med info og tips fra før til 6,5x55)

 

Denne kommer til og bli brukt til det samme som .22x55 villkatten da den ikke er ferdig enda. + elg. Men det jeg lurer mest på er kule til toppjakt? Avstandene varierer jo fra 100-200+ på toppjakt og kunne da kanskje vært fint med en kulle som ikke faller for mye og ikke ødelegger alt kjøttet?

 

Takker for alle tips

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ja den har jeg settpå men er ikke dette en rasktekspanderende kule? Eller har jeg missforstått? Tenker att d kanskje ikke er noen fordel på matnyttig vilt..

 

Og er det Hornady A-max? Eller heter den kunn A-max?(ikke att det har noe betydning, barer lurer)

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Den er forholdsvis raskt ekspanderende, men ikke en varmintkule. Det ligger endel brukererfaringer med denne her inne vis du søker litt, da stort sett skutt i 223.

Eventuelt kan du jo suplere med en scirocco 75gr (billigst kjøpt på xxl) til de situasjoner du ønsker og ha en kule som holder litt bedre sammen.

Uansett er det jo begrensa hvor mye kjøtt du taper på et rådyr skutt i lungene.

Til toppjakt er det nok sikrere med 6.5 uansett, treffer du bein med ei kule i de hastihetene du får med 22x55 blir det nok litt griseri uansett kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...