Jump to content

Nikon Monarch III 8-32x50ED SF M BDC


shooter 2

Recommended Posts

Vurderer en slik kikkert som skal brukes til jakt på lengre avstander kråke,korp,jerv og rev men det er dette retikklet her jeg er helt ukjendt med og er derfor litt usikker hvor bra det egner seg til slik skyting og hvor dominerende det er i siktebildet .Er det noen med erfaring og bruk av dette som kunne kommet med meninger. Liker helst sikter med mil.dot men hva tror dere :?:

Link to comment
Share on other sites

Måtte leite døds lenge for å finne noe bilde av retikkelet. Vært kjekt med en LINK ! Uansett. Det er kun ditt hode som bestemmer om du vil få dette retikkelet til å fungere. Ligger du innenfor standard kalibervalget til amerikanerenen trur jeg du vil like retikkelet. Har selv ett "juletre" retikkel på en Leupold kikkert og liker det godt, men det er ikke lett å blande det med ett mil dot retikkel om du er vant til det.

Jeg velger heller å selge Leupold kikkerten, framfor å blande det med "ryggmarg følelsen" jeg har med mildot og med forstørrende retikkel.

Jeg har ikke lest på detaljene på mitt leupold retikkel(jule tre). Men det kan godt hende at Nikon BDC har samme standard på avstandene på ringene som mil dot. Sikkert verdt å sjekke. Men jeg gidder ikke.

1 mil opp er treff på 250(høyt)

2 mil opp er treff på 400 (lavt)

3 mil opp er treff på 500m.

På jakt måler jeg nærmest mulig avstand uansett.

 

Så en kjapp video på : http://www.amazon.com/gp/product/B0014S ... -google-20.

der gutta skyter på 600yards.

Men kikket kun kjapt på siden før jeg svarte her.

Link to comment
Share on other sites

Linken virker ikke, men jeg deleatet litt i adresse linja og fant fram. Og fikk ett bedre bilde enn i den amazon videoen.

Det er jo veldig cirka det retikkelet, hva jakter du? Hvordan avstander tenker du å jakte på?

Jeg jakter fugl, rev, gaupe og sel.

Om du tar deg tid til å verifisere treffpunktene med ditt kaliber vil det helt sikkert fungere. Men det er jo litt trist å kjøpe en kikkert som ikke passer ditt bruk.

Er du vant til Mil-dot. Kjøp det! Det kryr jo av rimelige og vissnok gode kikkerter med denne kombinasjoen.

Jeg har kun 16x som max forstørrelse, og savner ikke mere. Til blink skyting og ammo testing bruker jeg litt større blinker som er lettere å sentere med ett 16x og medforstørrende mildot. Til skyting ut til 800m har jeg ingen problem å sikte på en kråke figur i virkelig størrelse. Men treffer ikke bestandig den lille blinken :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Nikon Monarch III 8-32x50ED SF M BDC er et smart valg :smile:

 

Har denne selv på en Sauer 200 str, bruker den mest på banen og stevner.... er en fanastisk zoom og er en god kikkert hvis du skal skyte på lengre avstander enn 75 m :wink:

 

dette er en kikkert du lett kan se kule hullene til en 6,5x55 på 250m :P

 

normal_25022011102.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nikon Monarch III 8-32x50ED SF M BDC er et smart valg :smile:

 

Har denne selv på en Sauer 200 str, bruker den mest på banen og stevner.... er en fanastisk zoom og er en god kikkert hvis du skal skyte på lengre avstander enn 75 m :wink:

 

dette er en kikkert du lett kan se kule hullene til en 6,5x55 på 250m :P

 

normal_25022011102.jpg

 

Fint og høre det men jakt i fjellterreng på rev,jerv,kråker og korp så skal man event.bruke kulekomp. da blir jo siktebildet som på en diopter da og bare senterere dyret da syns jeg det måtte ha hvert bedre med en dot eller et lite strek som har dannet kors . Enig eller ? Og hvor tykk er ringene i dette retikklet ? virker tykk på bildet men det er ikke sikkert det er slik i siktet.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke så ille å skyte med de små ringen under :D Blir litt som å skyte med "redring" på en måte bare uten lys !!!

 

Retikkilet er ganske behagelig og godt :winke1:

 

fikk med et bilde av Retikkilet! men det ble ikke så bra, men håper du får svar på det du lurer på :winke1:

 

normal_02082011182.jpg

 

det er også mulig å finne en side på nettet, som er til Nikon og på den siden kan du lage en klikktabel til kikkerten... du fører inn hvilken Nikon model du har, kule type, vekt, løps lengde, osv.. har prøvd det (det funker perfekt), men husker ikke internett-siden det var på :?: du får søke litt rundt på nettet å prøve å finne en side som har det :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at den er like klar uansett avstander og bare du får stilt den orgentlig inn til deg selv :winke1:

 

Satt på jaktfelt stevne og kunne se mine egne kule hull på 200 meter, jeg skyter med 6,5x55 så det er ikke de største kule hullene :D Og det var ikke noe problem å se hullene, kunne nok ha sett hullene på rundt 300 meter, ikke noe problem...... ELSKER DENNE KIKKERTEN, vil ikke bytte til noen annen kikkert til bane skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...