Jump to content

Nosler accubond 250 grs 9,3x62


Beaver

Recommended Posts

Hei. Har prøvd litt forskjellige ladninger av nosler accubond 250 grs i 9,3x62. Den siste jeg prøvde var:

Kule: Nosler Accubond 250 grain.

Krutt: VV N-150, 59 grain.

Hette: cci 250 Magnum

Patronlengde: 82 mm.

 

Denne gikk absolutt best av de forskjellige ladninger jeg har prøvd, Men er ikke sikker på om denne ladningen er forsvarlig, så ingen tegn på hylsene att trykket var for høyt, alt virket bra.

Samlet på 25mm ca

Har ikke så veldig lang erfaring med lading, så jeg lurer på om denne ladningen er farlig?

Link to comment
Share on other sites

Driver og eksprimenterer med Accubond 250 selv.

 

Brukte det jeg alt hadde lagt inn i Quickload og byttet til 59 grs N150 og den beregnet da at dette skal være ca 90% av maks trykk. 722 m/s V0 med 50 cm løp. Dette er dog bare en simulering og hastighet på kruttlott og hylsevolum vil spille inn. Du bruker også magnum hetter og dette vil nok øke trykket noe.

 

Har selv endt opp med 57,5 grs N140 82 col så langt. Denne ligger i følge Quickload også rundt 90% av max trykk, men ligger like under publisert maks fra Lapua (57,6) og når jeg sammenligner trykkring med Oryx fabrikkamo ligger mine 0,005 mm under.

 

Tror ladningen din kan ligge nære nok maks til at jeg ville ha sjekket trykkring eller på annen måte prøvd å finne ut trykket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg la inn dataene dine i QLoad. Den ligger i det QL kaller kritiske enden av skalaen, ikke over på farlig. Jeg la inn 60gr VV150 iom at du bruker magnum hette, og 60 cm pipe. (Accubond lå ikke inne, men brukte Balistic TiP)

Synes personlig du kunne økt COL litt hvis du har plass i kammeret. Jeg setter Oryx,Partizan og S&B 286gr til 83mm til Suer pipa mi.

Så hvis ikke du har tegn til høyt trykk, så er nok den ladningen ok i mine øyne.

Nå er ikke jeg noen super dreven hjemmelader. Så dette er bare hva jeg mener, ikke noen fasit !

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Det er jo krymperiller på kula, gjør det noe da om jeg trekker den ut 1 mm for å minske litt på trykket? Endrer jeg treffpunktet da?

Hvis du har bra presisjon og fart du er fornøyd med, og ingen tegn til høyt trykk. Ja, da har du funnet en god ladning til ditt våpen.

Jeg hadde ikke forandret på noe jeg da:-)

 

(Det er krymperille 9,3 og 375)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...