superted Posted July 20, 2011 Posted July 20, 2011 Har en venn som mente at jeg ikke ville finne en jeger (eller noen andre) som har funnet beinrester etter ulv / bjørn som har dødd på naturlig vis. Orker ikke engang forklare hvorfor han utfordret meg til dette - siden han er litt spesiell. Men han var meget overbevisende og jeg uenig, så derfor spør jeg her? Noen som har funnet det eller hørt om noen som har funnet det? Om det er sverige, finland eller norge spiller ingen rolle..
Sauer 6,5x55 Posted July 20, 2011 Posted July 20, 2011 Nå var dette ikke beinrester, men hadde ravnen og fluene fått litt bedre tid så ville det vært det: http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=4284
Fagerstad Posted July 20, 2011 Posted July 20, 2011 Beinfunn eller ikkje av rovdyr seier ingenting. Kor ofte finn ein restar av elg, hjort, rein og rådyr i skogen? Med tanke på kor mange hjortedyr det er i landet, så ser ein ikkje mange beinrestar etter dei. Naturen er rask til å bryte ned.
villdyret Posted July 20, 2011 Posted July 20, 2011 Naturen er rask til å bryte ned. Helt enig! Ei ku jeg kjente litt til kalvet alt for tidlig på beite i skogen, (les svigers hadde ikke notert første bedekning). Jeg fant kadaveret av kalven ganske fort, det var ca 2. august. Da hjortejakta startet stakk jeg bortom samme sted for å sjekke, og beinrestene så 3-4 år gamle ut! Så feil kan man ta
superted Posted July 21, 2011 Author Posted July 21, 2011 Den nyhets artikkelen var god. Det er faktisk mulig å finne rester etter rovdyr. Men har undersøkt litt selv også og han har nok meget riktig i at både beinrester og kadaver fra rovdyr dukker opp svært sjeldent. Nå aner jeg ikke noe om hvor lang tid det tar å bryte ned et kadaver inkludert beinrester, men men.. Noen som har noen artikkeler om atferd til rovdyr som nærmer seg sin siste time av alder?
Kolbe-Rolf Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Det er vel ganske logisk at det ikke er ofte rovdyrkadaver blir funnet. Det er snakk om store arealer og det er jo begrenset hvor mye rovdyr det har vært her i landet. Og et rovdyr som synger på siste verset har vel en tendens til å gjemme seg bort før det dør http://laagendalsposten.no/nyheter/fant ... -1.6070747
Recommended Posts