Jump to content

Lading av Barnes txs noen synspunkter på den 6,5x55 130grain


hippo

Recommended Posts

Har ladet ,testet og ladet igjen ,og måtte opp i 50grain mrp for å få 800msek,synest det ,var mye krutt som skulle til for å få opp farten ,løpet er 50cm s&l,presisjonen var meget god,og ingen tegn til att trykket var for høgt , :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har sett av data til denne så lades den omtrent som vanlige 140grains kuler i 6,5x55 dvs rundt 47-48grain mrp som et fornuftig maks.

Mulig du ikke får større fart med mrp i såpass kort løp. Har ikke testen denne kulen selv og tar dette fra husken. Står om det i en utgave av bladet jakt som heter jaktvåpen guiden 2010(eller var det 2009?)

Burde funke bra til mye større vilt en det den er lovlig for i Norge selv i 800msek

Link to comment
Share on other sites

Fikk meget god samling ,skal prøve den i Saureren med 70cm løp,bare for å sjå forskjellen på 50 og 70 cm løp,det var ingen ting som tydet på at trykket var for høgt selv om det er noe åver diverse ladetabeller og omregnings lister,dette blir nok ein kule for fremtiden. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt samme kula selv og skal lade med MRP, men lurer nå på å muligens forsøke med URP. Det brenner jo litt fortere og kanskje man kan få litt mer fart da? Har du forsøkt eller tenkt på å forsøke annet krutt. 50 grain med mrp hørtes jo heller ut som en heller kraftig ladning?

 

Hva var samlingen du fikk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøvd N160, ikke kjøp en hel boks før du har kronografert. Sikkert noen som låner deg 100 grain?

Startladning iht 140 grainskuler. Det kan muligens være mer fart og hente her.. URP vil sikkert funke, men i svarte for en pris!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå vært og testet følgende ladninger som er skutt i en blaser r93 med 57,7 cm løp og A-tec demper.

 

Barnes 130 grain

47 grain med MRP

Samling snitt av to skytinger av 3 skudd: 29mm

 

Barnes 130 grain

48 grain med MRP

Samling snitt av to skytinger av 3 skudd: 30mm

 

Barnes 130 grain

45grain med URP

Samling snitt av to skytinger av 3 skudd: 16mm

 

Første runde ble skutt sittende med tofot noe som gjorde at samlingene ikke ble helt gode. Andre runde ble skutt med en sekk som anlegg og samlingene krympet betraktelig, men dog dette er tallenes tale. Fikk ikke sjekket fart, men skal sjekke farten på ladningen med URP når jeg får ladet opp igjen.

 

Kan også fortelle at jeg målte en ladning som jeg skjøt med:

139 grains Scenar

47 grain med N 15

Samling: 12mm

M/s:811

 

Scenar er treningsammo. og Barnes x ladd med 45 grain URP ligger an til å bli mitt valg til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde desverre ikke notert meg noe hastiget. Men hadde brukt en ladning på 45 grs N- 160. Hadde da en pipelengde på 52cm.

 

I min Tikka T3 med fikk jeg 843 M/S med 44,5 grain N-160, 75,5 i lengde på patron. Skal lade nye i år og velger nok å gå ned litt til 42,5-43 grain passer nok bedre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...