Jump to content

Måse-jakt på havet i Bergensområdet -> kontakte politi?


wabbit

Recommended Posts

Hei!

Jeg og en kamerat har utover høsten planer om å dra årene og skyte litt måse i Bergen nord (området rundt nordhordlandsbrua og utover). Bør vi kontakte politiet på forhånd og opplyse dem i tilfelle noen bekymrede sjeler skulle ringe dem? Er dette nødvendig?

 

Jeg har for øvrig ikke jaktet på sjøen før, men er det greit å skyte selv om en har båter omkring seg (altså i samme fjord/sund) ?

Jeg tenker - det er jo alltid båter utpå - det er jo ikke til å unngå. Skal man i tillegg klare å skyte noe - så kan man jo ikke vente til alle båter er borte. For noen vil jo dette være skremmende (kanskje for de fleste om de ikke ser hva vi driver med?) - hva gjør vi?

 

Er jo også kjedelig å ro seg i hjel, for så å måtte vente og miste sjanser fordi det kommer andre båter.

Er det greit å skyte i selve "Bergensfjorden"? Da altså midt i mellom Salhus og Holsnøy? Eller bør vi ro/kjøre oss lenger nordover for så å "ditche" motoren på land? Er det noen her som har drevet med jakt på havet i Bergensområdet? Nyttige tips/erfaringer?

 

 

Hva tenker dere om alt dette? Råd/tips generelt i forhold til jakt på havet er flott.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du ikke bruker motor og skyter vilt over annens eiendom, så kan du jo benytte deg av retten til den frie jakten på hav og fjord. Men igjen, så blir det jo ulovlig hvis det regnes som uforsvarlig, hvis andre båter er innenfor sikkerhetsradiusen. (ca. 400 meter for hagle).

 

Rettighetene har du, så en telefon til lensmannen skader ikke, da har du i hvertfall opptrådt meget ryddig, samtidig slipper du sannsynligvis å få jakten avbrutt av Politibåten hvis folk som ikke vet om dette med jakt på hav og fjord ringer og melder dere.

 

Vis varsomhet og gjerne informer Politiet, så har dere i hvert fall gjort det dere kan for ikke å forstyrre noen. :)

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

 

Sikkerhetsavstanden er vel hagl-diameter i mm x100 - så denne vil vel varière etter ammunisjonen, men så klart, men skyter ikke når en båt er såpass nær. Men igjen - er jeg totalt idiot og imbisil om jeg skyter i motsatt retning av båten når en annen båt er 300 meter unna meg? Det var vel egentlig slikt jeg tenkte på når jeg spurte om dette. Å skyte i retning av en annen båt (uavhengig av avstand) er vel ikke aktuelt for meg uansett. Men er viltet i sikker retning, mens en annen båt er 2-300 meter unna - det må vel være ok?

Faren er jo at jeg ikke tror at så mange er vant til jakt på havet her i Bergen (tror jeg...) - og at disse vil bli bekymra og kanskje skremt?

 

Uansett - takk for svar Stefan J.

Link to comment
Share on other sites

Nope. Dette gjelder på det åpne hav, det er der den frie jakten liksom befinner seg!

Tro meg; det lønner seg å undersøke hvilke områder som er underlagt Bergen Havnevesen på forhånd!

Det er veldig pinlig når de "stikker" bortom på en visitt.

Såvidt jeg husker så går grensen nord for Strømsnesholmene... Tro det eller ei! Og LANGT uti Hjeltefjorden andre veien.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan vel ikke være rett? Direktoratet for naturforvaltning sier da noe annet:

 

"Fri jakt på hav og fjord

Den frie jaktretten innebærer at du kan jakte fra båt på fugl som ligger på eller flyr over sjøvann, uavhengig av tillatelse fra grunneieren. Den frie jakten på fjorden og i havet er ikke knyttet til grunneierretten, men tilhører alle norske statsborgere og alle som har bodd i Norge det siste året, og som fremdeles bor i landet.

 

Den frie jaktretten strekker seg inn til tørt land, det vil si landarealet som til en hver tid ligger ovenfor vannkanten. Jaktretten i fjord og på hav varierer dermed med flo og fjære.

 

Du kan jakte uten tillatelse fra grunner og skjær som er overskylt ved vanlig høyvann. Unntaket fra det siste er grunner og skjær som ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide."

 

 

-SPYDIG KOMMENTAR FRA MIN SIDE- fjernet og jeg har satt meg selv i skammekroken i 26 minutter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jakten i byfjorden er lov fra Strømsnesen og nordover. Sør over reguleres som havnebaseng.

Jeg har nemlig jaktet sør for Strømsneset nemelig ved Strømsnesholmene og vet av erfaring at det ikke er lov.

Hjeltefjorden mener jeg er lov å jakte i fra Hjelteskjæret og nordover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er forskjell på indre havn (havnebasseng) og ytre havn. En telefon til havnemyndighetene og eller viltforvalteren i kommunen vil gi deg de rette svarene. Ved jakt på sjøen gjelder fortsatt regelen om 300m fra tettbygd strøk. Naturligvis ikke noe tema midtfjords, men på mine kanter er det mye bebyggelse helt ned i fjæra, og fuglene sitter ofte nær land. Det er ofte muilg å padle rolig på innsidenav dem, og på den måten drive dem ut i lovlig avstand fra frokostbordene. Det er viktig å huske på at servelaten er født ferdig vacummpakket på Rema...

 

Jeg har jaktet fra jolle, kano og kajakk, og sistnevnte er totalt overlegen som jaktredskap. Man sitter i fartsretningen og har god rekkevidde og manøvrerbarhet. Å komme inn mot fuglen med vinden i ryggen er en fordel. Da legger jeg ned åra når jeg er omtrent 50 meter unna (sikringsnor i åre og børse!) og tar opp børsa mens jeg styrer roret med føttene. På den måten må endene lette mot meg, og jeg har ofte kommet helt inn på skuddhold før de tar til vingene. Børsa har jeg ligende i en vogge på dekk, rett og slett en plankebit med fire biter rundstokk innskrudd slik at de klemmer på hver side av kolbehalsen og løpet foran forskjefte. Da ligger børsa stødig, og er fortsatt rask å plukke opp ved behov.

 

Uansett type båt, tenk rust. Hagla blir ikke pen av bruk på sjøen. Selv om du er nøye med å pusse.

Ei egen slaskehagle til sånt bruk er ikke dumt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...