Jump to content

Tur til Wintershoek og Thuru lodge


Wolverine67

Recommended Posts

Da er neste tur i boks. 22 august går turen til Northern Cape og Wintershoek private game reserve for 3 dager og så 3 dager på Thuru lodge. Skal jakte eland, kudu og oryx i første omgang, så får vi se hva lommeboka og tida tillater.. Bestilte turen gjennom Safari Management (Tom Jensen) som ga et svært godt pakketilbud.

 

Dersom noen andre har jaktet i disse områdene vil jeg sette pris på info og tips.

 

Kommer tilbake i tråden med jaktrapport og bilder senere, teller egentlig bare dagene nå.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jaktet på Wintershoek i 2008. Eland`en i profilen min er derfra. Wintershoek har en flott lodge, uttalige arter, og et OK terreng. De driver "oppdrett" på Roan, Sable og bøffel, så de vil muligens ta deg over får å se på områdene de har til det. Vi hadde med egen PH, men de som er der var hyggelige og flinke folk det også. Er nok et naturlig valg om man vil jakte et terreng med mange arter. De har blant annet 4 varianter av springbuck der :shock: Terrenget er en del flatt, men du har et "platå" som gjør at terrenget blir litt variert. Du blir helt sikkert ikke skuffet over stedet, det ble forsåvidt ikke jeg heller, men det er heller ikke et sted som jeg ville reist til gang etter gang...

 

Personlig jakter jeg "alltid" Eland når jeg er på tur. Oryx og Kudu er også fantastiske dyr å jakte på :D Ut fra min egen (lille) erfaring vil jeg med de trofeene du har i kikkerten, valgt Namibia i stedet.... Kudu og Oryx er "naturlig" der, og trofestørrelsene er generelt vel så gode på alle de tre. I tillegg vil mange av områdene i Namibia gi noe mer følelse av "afrikansk villmark". Du burde kunne forvente brukbar Eland og Kudu på Wintershoek, Oryx er jeg noe mer usikker på.

Link to comment
Share on other sites

gleder meg som en unge... Taurotragus, tror du bekrefter det jeg mente på forhånd. Håper på bra eland og kudu på Wintershoek, har bedre tro på oryxen på Thuru, som ligger lengre vest (Kalahari). Namibia var egentlig førstevalget mitt, men der jeg ønsket å dra var det fullbooket. Det får bli neste gang eh... eller kanskje KWZ etter nyala...? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Er nå hjemme igjen etter en fantastisk tur til North Cape og Wintershoek Johnny Vivier safaris.

 

Etter mye om og men med våpen i Johannesburg, kom jeg meg endelig til Kimberley. Etter en rask biltur ankom jeg Wintershoek privat game reserve. En fantastisk lodge og et fantastisk jaktområde som består av en mix av åpne gressletter og kupert buskbevokst fjellterreng.

 

Jeg møtte eieren Wiaan van der Linde, den norske agenten (Safarimanagement AS) Tom Jensen og hans kone og min PH for neste dag Ivan. Etter middag ble det et par drinker i lapaen.

 

Neste dag var det temmelig kaldt og jeg var glad for å jakte litt til fots istedet for å sitte bak på pick upen. Etter ganske kort tid fant vi noen kuduer oppe på en åsrygg. Det var vanskelig å komme nærmere enn 300 meter, men siden det var en pen kuduokse med spurte Ivan om jeg ville prøve den. Jeg klarte å skyte av foten på oksen, et skikkelig møkkaskudd. For å gjøre en lang historie kort kom vi oss innpå igjen etter en fantastisk sporingsjobb og jeg klarte å legge den i bakken. En flott kudu, målte den aldri, men jeg tror den er mellom 45 og 47 tommer.

 

normal_kudu.jpg

 

Senere på kvelden fikk jeg møte Johnny Vivier, en fantastisk hyggelig fyr med et tonn historier på lager. Wiaan spurte meg om det var greit at jeg dro til Thuru lodge allerede dagen etter. Tror det var noe tull med bookingen. Det var greit for meg, men Wiaan var svært lei seg og sa jeg kunne skyte et dyr gratis som kompensasjon. Jeg sa jeg ønsket meg en steenbuck og det var helt greit.

 

Dermed bar det til Thuru dagen etterpå. Tom og kona skulle også dit men de skulle innom en av de andre campene (Gama Gara lodge) først. Stoppet såvidt det var i Douglas, der jeg møtte Hennie Gouws, den andre eieren av selskapet, også han utrolig jordnær og hyggelig. Jeg skulle sitte på med Braam og Mardoret Bekker fra Douglas til Thuru. Mardoret er Hennies datter og Braam er hennes mann altså svigersønn til Hennie. De er daglige ledere på Thuru lodge. Unge, men med pågangsmot. Kjempetrivelige folk. Jeg ble møtt med velkomsdrink og luksuslunch ved ankomst. For en lodge! Utrolig luksuriøs. Her er websida: thurulodge.com eller dere kan sjekke opp safarimanagement sin side.

 

Under lunchen traff jeg min PH på Thuru, Jacques Taljaard. Etter lunch bar det ut på jakt med Jacques og sjåfør/tracker Poulkie. Det varte ikke lenge før vi så de første dyrene, unge eland okser, nesehorn, struts i hopetall. Vi fant også en flokk med black wildebeest, der det var med en flott okse. Jeg sa jeg ønsket med en black wildebeest også, så vi prøvde å snike oss innpå. Ikke særlig lett når det er paddeflatt med kun halvmeter høyt gress å gjemme seg bak. Oksen la seg heldigvis, så vi klarte å komme inn på 120 meter og jeg felte den med et skrått skudd bakfra. En flott gammel okse med skikkelige bosser.

 

normal_Black_wildebeest.jpg

 

Etterpå fant vi flere flokker med springbukk, og jeg klarte å felle en bra bukk fra 40 meters hold fra den ene flokken.

 

normal_Kalahari_springbuck1.jpg

 

Dagen etterpå så vi flere fine steenbuck, men Jacques mente de var litt unge. Jeg klarte å spotte en fin bukk i gresset og gjorde Jacques oppmerksom på den. Den var den beste vi hadde sett så langt, så jeg bestemte meg for å ta den. Felte den med et skudd fra omlag hundre meter gjennom gresset.

 

normal_steenbuck.jpg

 

Etter en mislykket snikjakt på gemsbok fant vi en flokk eland, der det var med flere store okser. Klarte å snike oss inn på ca 250 meter og jeg felte den største med et lavt skudd bak bogen. Utrolig nok gikk den pent 50 meter og falt om død. Og jeg som trodde elanden skulle bli vanskelig å felle. Oksen er 36 1/4 tommer, noe som skulle kvalifisere den til RW.

 

normal_Eland.jpg

 

Under lunchen som ble inntatt i det fri oppdaget jeg to gemsbok mot himmelranda ca 3 km unna. Vi bestemte at vi måtte gå til fots fra der vi var. Når vi kom opp på åskammen var de selvsagt borte. Vi fant de igjen i dalen på andre siden, men klarte av en eller annen grunn å støkke dem. Oksene dro over dalen og over neste åsrygg. Si gikk etter og fant de på nytt. Denne gangen klarte vi å komme inn på ca 300 meter, men oksene sto med front imot og jeg turde ikke skyte i front på det holdet. Etter 50 lange minutter, nærmet de seg litt og endelig snudde den største bredsida til., så jeg lot skuddet gå fra omlag 250 meter. Oksen falt på stedet etter et høyt skuldertreff. En flott gammel oryxokse med 36 tommers hodepynt.

 

normal_gemsbok.jpg

 

Etterpå ble det sundowner i de røde sanddynene som er så typisk for Kalahari. Med oppdekket bord og allslags god drikke... En knallrød solnedgang avsluttet en fantastisk jaktdag. Skal prøve å laste opp noen av naturbildene senere. Ser ut til at det er noe tull med bildevisningen her... :forvirra:

 

Dagen etter slappet jeg av før lunch, med bading, soling og massasje i spaet... Etter lunsj sa Jacques at jeg kunne skyte en par springbukker gratis hvis jeg ville. Jeg ville... :mrgreen: Det var to vanlige kalahari springbukker blant en flokk med hvite springbukker og de ville de ha vekk. Betingelsen var at jeg måtte skyte dem i hodet, tror skrottene skulle selges. Vel etter kort tid fant vi dyrene og jeg klarte å felle bukken med et hodeskudd fra 300 meters hold, riktignok med anlegg... :lol: Den fikk kula mellom øynene. Søya som skulle felles klarte jeg å skyte i foten :roll: , kula skrenset mot en kvist. Jeg sa til Jacques at han skulle prøve og han felte den med et hodeskudd.

 

normal_kalahari_springbuck2.jpg

 

Dagen etter ville jeg prøve en blesbukk. Fant raskt noen fine bukker, forkastet den ene fordi ene "hønnet" var brukket. Klarte å snikke innpå 300 - 400 meter på den største av de andre. Jacques sa det var ca 300 meter. Jeg tror det var litt lengre fordi jeg skjøt tre skudd, en bom under, en avskutt fot (selvsagt) og et lav bringeskudd. Bukken forsvant over en rygg, men la igjen et gedigent blodspor. Kom innpå på andre siden og jeg fikk felt den med et nakkeskudd.

 

normal_blesbuck.jpg

 

Med dette var jeg egentlig ferdig med jakta, men jeg hadde en hel dag til, så jeg bestemte med for å prøve jakt på dåhjort ifra blinds. Bare for å prøve noe anderledes. Dette måtte foregå på en annen eiendom, så grytidlig neste morgen dro vi til den fjerde eiendommen til Wintershoek Johnny Vivier safaris. Denne eiendommen heter Linksfontein og er også en svært fin lodge, om enn ikke i samme klasse som Thuru. For å gjøre en lang historie kort, vi så plenty med dyr ifra blindsen, men ingen dåhjort. Så da dette gjentok seg neste morgen, den dagen jeg skulle dra hjem (tirsdag denne uka), bestemte jeg meg i siste liten for å skyte en pen impala som velvilligst stilte seg til disposisjon :mrgreen:

 

normal_Impala_Linksfontein.jpg

 

Da var turen kommet for å dra hjem via Johannesburg, der sikkerhetsfolkene som håndterte børsa mi selvsagt måtte ha litt til en "cold drink" :evil:

 

En fantastisk tur, fantastiske mennesker, fantastiske lodger og fantastisk landskap. Jeg drar nok gjerne dit igjen...snart...

 

Litt varierende skyting fra min side, men det vil helst gå bra! :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk.

Ja det var en utrolig tur!

 

Prøver å legge ved noen flere bilder.

 

normal_Wintershoek_lodge.jpg

 

Wintershoek lodge

 

normal_solnedgang_Wintershoek.jpg

 

Solnedgang på Wintershoek private game reserve

 

normal_Thuru_1.jpg

 

Thuru lodge

 

normal_Thuru_2.jpg

 

normal_Brulpan_1.jpg

 

Noe av jaktterrenget. Ørken!

 

normal_sanddyne2.jpg

 

normal_sanddyne1.jpg

 

Kalaharis røde sanddyner

 

normal_sundowner.jpg

 

Sundowner i sanddynene

 

normal_oryx_blinds2.jpg

 

Gemsbok fra Linksfontein

 

normal_kudu_blinds.jpg

 

Kudu fra Linksfontein

 

normal_solnedgang1.jpg

 

normal_solnedgang2.jpg

 

Solnedgang i Kalahari. Brulpan, Thuru lodge

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...