Jump to content

Enkeltløper, Baikal 18


Keith

Recommended Posts

Har et sp. angående enkeltløper, russisk hagle og håper det er noen børsemakere i huset:

 

Våpnet kan spennes ned ved å holde inn løpsutløseren, og ta avtrekk og slippe avtrekker/haner forsiktig ned med løpsutløseren.

 

Nå lurer jeg: er dette TRYGT å gjøre med patron i kammeret?

 

Vil tennstiften stikke ut og ligge an mot tennhetta?

Vil tennstiften være låst, om den ikke stikker ut, slik at det er en viss sikkerhet mot AD?

 

Har ikke tenkt å gå med børsa slik, spesielt ikke med andre folk eller hunder i nærheten, men som en enkel nedspenning....

 

Jeg spenner alltid ned børsa på denne måten når jeg har tomt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en slik og ville ikke ambefale dette da tennstiften vil da ligge ann mot patron/tennhette og kan gå av hvis den får en liten smell..

 

Ikke ta sjangsen. Er mitt råd.

 

 

Takk, dårlig med tennstempelsikring med andre ord, jfr annen tråd om tema for rifler.

De fleste eldre hagler er vel av en slik konstruksjon?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en IJ18 og jeg har spendt den ned med skudd i kammer, nettopp på den måten du beskriver når jeg jakter fra kano og kajakk, og kan ikke se noe grunn for at tennstift skal utløse skudd i mitt våpen.

Jeg har demontert min for å se og rense mekanisme og da undersøkte jeg nettopp dette.

Ta av løpet og trykk ned den lange fjerbelastede bolten som ligger i bunnen av låskassen, da får du til å legge ned hanen som du beskrev.

Se etter om tennstiften rører på seg når du gjør dette, hvis ikke så er den sikkert som min IJ.

Stiften min er fjerbelastet og hanen hviler ikke på stiften når hanen er nedspent, hanen er også fjerbelastet og har frigang fram til stiften når den slår frem ved avfyring så den når frem å får slått stiften frem til avfyring.

Kanskje dette ble innviklet, men håper du forsto.

Dermed.... skal ikke jeg gå rundt å anbefale andre til å gjøre det samme som meg, men jeg kommer til å fortsette med det da jeg anser våpnet som nedspent og sikrere i en kano enn ved bruk av den orginale avtrekkersikringen, og med skudd i kamret spennes våpenet fort og enkelt med å trykke inn løpsåpnerhendelen som spenner opp hanen.

Vet foresten om to stk. som jakter med IJ18 rifle og en med IJ18 hagle som praktiserer på samme måte

som meg, men atter en gang, dette er min mening, så undersøk event, låskassen din og ikke spenn ned hvis du ikke føler deg sikker, da kan du heller gå med hagla brekt og med skudd ligende i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en IJ18 og jeg har spendt den ned med skudd i kammer, nettopp på den måten du beskriver når jeg jakter fra kano og kajakk, og kan ikke se noe grunn for at tennstift skal utløse skudd i mitt våpen.

Jeg har demontert min for å se og rense mekanisme og da undersøkte jeg nettopp dette.

Ta av løpet og trykk ned den lange fjerbelastede bolten som ligger i bunnen av låskassen, da får du til å legge ned hanen som du beskrev.

Se etter om tennstiften rører på seg når du gjør dette, hvis ikke så er den sikkert som min IJ.

Stiften min er fjerbelastet og hanen hviler ikke på stiften når hanen er nedspent, hanen er også fjerbelastet og har frigang fram til stiften når den slår frem ved avfyring så den når frem å får slått stiften frem til avfyring.

Kanskje dette ble innviklet, men håper du forsto.

Dermed.... skal ikke jeg gå rundt å anbefale andre til å gjøre det samme som meg, men jeg kommer til å fortsette med det da jeg anser våpnet som nedspent og sikrere i en kano enn ved bruk av den orginale avtrekkersikringen, og med skudd i kamret spennes våpenet fort og enkelt med å trykke inn løpsåpnerhendelen som spenner opp hanen.

Vet foresten om to stk. som jakter med IJ18 rifle og en med IJ18 hagle som praktiserer på samme måte

som meg, men atter en gang, dette er min mening, så undersøk event, låskassen din og ikke spenn ned hvis du ikke føler deg sikker, da kan du heller gå med hagla brekt og med skudd ligende i kammeret.

 

Takk jeg forsto akkurat hva du mente, du beskrev det klart og tydelig.

 

Nå har jeg sjekka - det tok mindre enn et minutt.

 

Tennstemplet står bom fast, det ser ut til at dette er helt sikkert. Jeg skal sjekke med 12 kalibern også, men regner med at det er det samme der også.

 

Tennstemplet er fjærbelastet sier du, det betyr antakelig at det KAN tenkes oppstå situasjoner, men jeg kommer til å gjøre som tenkt, spenne ned når jeg er ALENE, brekke opp og fjerne skudd når det skal være kaffe eller jeg renner meg på folk. For øvrig kan jeg låse avtrekkeren med nedspent børse også....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...